Regeringen sänker rätt skatt på fel sätt

Vid dagens pressträff i Göteborg presenterade regeringen satsningar för att sänka ungdomsarbetslösheten genom lägre arbetsgivaravgifter och en ny form av anställning, YA-jobb.

– Regeringens sänkning av arbetsgivaravgiften för unga visar att regeringen accepterar argumentet att kostnaden för arbetskraft påverkar företagens vilja att anställa, vilket är positivt. Tyvärr fortsätter man på den tidigare inslagna vägen med selektiva sänkningar för olika grupper, istället för att göra en bred översyn med sikte på sänkta arbetsgivaravgifter för alla småföretag. Dessutom krävs kollektivavtal för att kunna erbjuda ungdomar YA-jobb, något som utesluter många små och växande företag, säger Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist i en kommentar till regeringens kommande förslag i statsbudgeten.

I återkommande undersökningar från Företagarna uppger småföretagen att det största hindret för att expandera är kostnaden för att anställda. Företagarna har därför föreslagit en reform av arbetsgivaravgiften, ett Arbetsgivaravdrag, som innebär att den allmänna löneavgiften (9,88 procent av lönesumman) slopas för företag med upp till ungefär tio anställda (3,2 miljoner kronor).

– Från regeringshåll har man avfärdat vårt förslag med att sänkningen skulle övervältras på högre löner. Dels kan man ifrågasätta argumentet, då en studie Företagarna gjort tillsammans med Fores visar att risken är minimal. Dels har finansministern själv i en debatt i riksdagen framhållit övervältring av sänkta bolagsskatter till löneökningar som något positivt, säger Lars Jagrén, chefekonom på Företagarna.

– En sänkning av ungdomsarbetsgivaravgiften, utan begränsningar på lönesumma, innebär även en förhållandevis stor så kallad dödviktskostnad.  Stimulansen går till företag som redan har unga anställda eller skulle anställa unga ändå.  Det vore sannolikt därför mer effektivt att rikta större delen av sänkningen till småföretag, där stimulansen kan vara hela skillnaden mellan att anställa eller att avstå, säger Lars Jagrén.

Företagarna har länge drivit frågan om yrkesintroduktionsavtal, men är starkt kritiska till att regeringen ställer krav på kollektivavtal under minst tre år.

– Diskrimineringen av småföretag innebär att regeringen snedvrider konkurrensen och åtgärden blir mindre effektiv när tiotusentals företag nekas möjligheten att anställa unga genom yrkesintroduktionsavtal eftersom de saknar kollektival, säger Lars Ilmoni, arbetsmarknadspolitisk expert på Företagarna.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.