Två nya experter till Företagarna

Under april välkomnar Företagarna två nya experter till avdelningen för analys och opinion. Dels Magnus Johansson som efterträder Ulrica Dyrke som expert på offentlig upphandling och konkurrens, och Mosa Alasaly som går in som näringspolitisk expert.

Magnus Johansson är utbildad jurist och kommer närmast från en tjänst som biträdande enhetschef på Konkurrensverket där han även har mångårig arbetserfarenhet som sakkunnig.

– Jag ser fram emot att kunna bidra och underlätta för småföretag att vara med och konkurrera om offentliga kontrakt, säger Magnus Johansson, expert inom offentlig upphandling och konkurrens på Företagarna.

Mosa Alasaly har tidigare arbetat som public affairs konsult på JKL och varit policyrådgivare i Europaparlamentarikern Fredrick Federleys stab. I sin nya roll som näringspolitisk expert kommer Mosa arbeta med frågor som rör företagens regelbörda och Företagarnas politiska strategi samt branschförbundskansli.

– Småföretagen är Sveriges jobbmotor och en otroligt viktig kraft i den privata sektorn. Jag ser framemot att lyfta deras perspektiv och vardag i den politiska debatten. Bara under 2018 ökade företagens administrativa kostnader med 600 miljoner kronor. Det är fullständigt orimligt, säger Mosa Alasaly, näringspolitisk expert på Företagarna.

Tidigare under våren började även Alexandra Hernadi som politisk strateg på Företagarna. Enligt Patrik Nilsson som är samhällspolitisk chef på Företagarna utgör dessa rekryteringar en del i att stärka organisationens kapacitet för det intensiva arbetet med att bevaka och påverka politiken under mandatperioden.

– Januariöverenskommelsen som träffats mellan regeringspartierna, Liberalerna och Centerpartiet innebär viktiga öppningar i politiken som är mycket angelägna att vi bevakar och påverkar. Därför stärker vi nu upp på Företagarna med ett antal nyrekryteringar för att säkerställa en god kapacitet inför den utmaningen, säger Patrik Nilsson.

Läs mer: Möt Företagarnas nya experter.

• magnus johansson
  • mosa alasaly
  • konkurrens
  • offentlig upphandling
  • företagarna
  • politik analys opinion
  • #4av5jobb
  • analys och opinion
  • patrik nilsson

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat. Våra medlemmar gör oss till en stark och trovärdig röst i maktens korridorer.