teamet i Pitchler Global AB

Växjöbolag påbörjar sverigeexpansion

Efter ett och ett halvt år i Växjö så börjar Pitchler nu sin sverigeexpansion. De vill ta sitt rekryteringsverktyg till en större publik och Malmö står först på listan tätt följt av Stockholm och Göteborg som blir nästa stora steg. Det är med sitt digitala rekryteringsverktyg som Pitchler vill nå hela den svenska marknaden och i grunden förändra rekryteringsbranschen.

–Vi ser att det saknas ett alternativ på marknaden för dem som är ute efter att förbättra sin rekrytering, som inte har möjlighet att lägga hundratusentals kronor på att låta någon annan sköta den, säger vd Peter Thorin.

Pitchler erbjuder ett digitalt rekryteringsverktyg där företag och jobbsökare matchas utifrån kompetens och personlighet. Jobbsökare skapar en profil i Pitchlers mobilapp där de kan pitcha sig själva i en video, ladda upp sitt CV och inom kort göra personlighetstester. De kan sedan lämna spontanansökningar till de företag som anslutit sig till plattformen eller söka specifika jobb genom jobbannonser som företagen publicerat.

Företagen har också möjlighet att presentera sig som arbetsgivare i en video så att de jobbsökande kan få en bättre inblick i organisationen redan innan första intervjun. Videoinspelning på arbetsplatsen och marknadsföring av jobbet i sociala medier hjälper Pitchler också till med för att säkerställa att varje företag når ut till sin specifika målgrupp av jobbsökare.

–Med hjälp av vårt digitala rekryteringsverktyg kan företagare själva förbättra träffsäkerheten i sin rekrytering samtidigt som de sparar tid och pengar, säger Kristian Elmefall, medgrundare.

Med hjälp av matchningsverktygen och kandidaternas videopitchar så kan företagen på ett effektivt sätt sortera ut de kandidater som de vill kalla till en intervju. Genom att göra urvalet mer träffsäkert sparar företagen värdefull tid som annars skulle ha slösats på irrelevanta intervjuer.

–Vi har märkt att det finns ett stort intresse för vår lösning både från företag och jobbsökande och därför är vi nu ivriga att komma igång i Malmö. Vi har redan nu anställt ett par personer där och de första kunderna kom in i förra veckan, säger vd Peter Thorin.

Pitchler siktar på att bygga upp sin verksamhet i Malmö under de kommande sex månaderna. Samtidigt förbereder de sig för marknaden i Stockholm, vilken de räknar med att satsa på under 2019.

Pitchler deltog vid uppstarten av bolaget i Företagsfabrikens inkubationsprocess.