Forever&Evers giftfria hortensior och kamp för hållbart odlande har utmynnat i en nominering till ett av Hollands 100 innovativaste företag

Den 20 augusti 2015 presenterade holländska Handelskammaren sin lista över Hollands 100 mest innovativa företag. Forever&Ever BV, som odlar trädgårdshortensian med samma namn, fanns med bland de 100. Forever&Ever har nu chansen att bli Hollands mest innovativa företag, detta på grund av sin kamp för ett hållbart odlande.

Den 1 oktober kommer en jury från Hollands Handelskammare att utnämna årets innovativaste företag. Juryn kommer bland annat att titta på företagets inverkan på branschen, originalitet, tillgänglighet, omsättning och potential till tillväxt.

Forever&Ever har bl.a. nominerats på grund av att de satsar hårt på att skapa trädgårdshortensior som är fria från gift. De vill främja ett hållbart odlande och få bort användandet av kemiska bekämpningsmedel. I sina växthus använder de istället ett biobaserat medel som påverkar plantorna på ett naturligt sätt. Kemiska medel används endast vid nödfall och planen är sluta använda dessa helt. Enligt de tester som har gjorts på labb visar resultatet att Forever&Evers hortensior inte innehåller några skadliga gifter. De tillfredsställer därmed det alltmer internationellt växande behovet efter giftfria plantor.

Förutom att använda ett biobaserat medel så odlar Forever&Ever sina plantor på ett nytt sätt. Varje planta vägs innan den vattnas för att den ska få den exakt rätta mängden vatten. Plantorna får växa i sin egen takt och blir naturligt starka. Detta gör att de blir tåligare mot sjukdomar och skadedjur.

Forever&Ever säljs i flera Europeiska länder samt i Ryssland. I Sverige finns de att köpa i ett urval av Blomsterlandets butiker.

----

Trädgårdshortensian Forever&Ever är en robust planta som är framtagen för att klara kallare klimat. Den är vinterhärdig till -25 grader, något mycket ovanligt hos en trädgårdshortensia.

Till skillnad från de flesta andra Hydrangea Macrophyllas som endast blommar på fjolårsskotten så blommar Forever&Ever på både års- och fjolårsskott. Detta innebär att varje stjälk ger en blomma, oavsett frost eller beskärning. Forever&Ever finns i färgerna blått, vitt, rött och rosa.

---

För fler högupplösta bilder gå till: http://www.forever-ever.eu/en/press-photos/