Nya föreskrifter om djurförsök på gång

Nya föreskrifter om djurförsök på gång

Jordbruksverkets nya föreskrifter och allmänna råd om försöksdjur har varit ute på remiss. De syftar till att implementera EU:s djurförsöksdirektiv, vilket ska ske under 2013.

EU:s djurförsöksdirektiv genomsyras av principen att djurförsök så långt som möjligt ska ersättas, antalet djur ska begränsas och de djur som används i försök ska utsättas för så lite lidande som möjligt. Alla EU-länder måste införa regelverket i sina nationella lagstiftningar senast  2013.

Forska Utan Djurförsök anser att det krävs vissa justeringar och tillägg i Jordbruksverkets förslag för att garantera att de 3R:ens princip beaktas fullt ut och att djuren inte utsätts för onödigt lidande.

3R (refine, reduce, replace) står för att förfina, minska och ersätta djurförsöken. Det är en uttalad ambition i det nya direktivet från EU.

En sammanfattning av Forska Utan Djurförsöks remissvar finns under Resurslänkar till höger.