Hundratusentals djur i grymma tester av Botox

Allt fler svenskar använder Botox. Men få vet att varje tillverkningssats testas på djur i några av de grymmaste djurförsök som förekommer. Årligen får 100 000-300 000 djur sätta livet till i tester där många går en plågsam död till mötes när deras lungor slutar fungera.

Allt fler svenskar använder Botox, visar siffror som Dagens Nyheter tagit fram och rapporterar idag. Antalet doser har ökat med med 25% på bara två år och under förra året användes nästan 6,5 miljoner doser bara i Sverige.

För varje tillverkningssats av Botox görs mycket grymma djurtester. Mellan 100 000 och 300 000 djur dör varje år i tester av Botox och de motsvarande läkemedlen Xeomin, Dysport och Neurobloc. När användningen av Botox ökar så ökar också antalet djur som plågas i Botox-tester.

Produkterna klassas som biologiska läkemedel. Koncentrationen och styrkan på giftet, Botulinum Toxin Type A, varierar mellan tillverkningssatserna. Myndigheterna kräver därför att varje tillverkningssats djurtestas för att undersöka vid vilken dos/koncentration som 50% av försöksdjuren dör. Detta för att avgöra hur mycket av produkten som ska ingå i varje dos.

Testerna är mycket grymma. Flera grupper av möss får olika doser av Botox insprutat i bukhålan och observeras i 3-4 dagar för att se hur många som dör. Beroende på dos så drabbas djuren av olika grader av muskelparalysering. Deras syn påverkas och de får torr mun. De djur som får de högsta doserna dör en plågsam död när diafragman förlamas och de inte längre kan andas. Först efter testperiodens slut, efter 3-4 dagar, avlivas de djur som lider svårt och som inte självdör.

Djurskyddsorganisationer i bl.a. USA och England har gång på gång tagit initiativ till möten med företagen som tillverkar Botox och berörda myndigheter för att försöka skynda på utvecklingen av alternativ till djurtesterna. Allergan, företaget som tillverkar Botox, är visserligen med och bekostar forskning för att ersätta djurtesterna, men är också mycket förtegna med uppgifter om vilka djurtester de utför och vad som görs för att minska djuranvändningen och lidandet. Förutom testerna på möss av varje tillverkningssats har Botox även testats på bl.a. kaniner, råttor och apor.

- Det finns all anledning att avstå från att använda Botox tills alternativa djurfria testmetoder har utvecklats och ersatt de grymma djurtesterna, menar Cecilia Clemedson, fil dr i neurotoxikologi och ordförande i Forska Utan Djurförsök.

Kontakt:
Cecilia Clemedson, tel 070-6019189
www.forskautandjurforsok.se

Källor: tidskriften ATLA, utges av FRAME, Fund for the Replacement of Animals in Medical Experiments, England samt HSUS, Amerikanska Humane Society of the United States

Forska Utan Djurförsök arbetar för att djurförsök ska ersättas med moderna metoder som cellmodeller, datorer och annan avancerad teknik. Det sker genom anslag till forskning för att utveckla nya tekniker och har bidragit till att många djurförsök kunnat ersättas. Verksamheten är helt beroende av frivilliga bidrag från allmänheten.