Kosmetikatestförbud kan bli verklighet tack vare Lundaforskare

När EU förbjöd försäljning av djurtestad kosmetika i mars 2009 jublade alla djurvänner. Men förbudet gör undantag för flera djurtester. Allergitester på djur hör till de tester som fortfarande tillåts. En forskargrupp vid Lunds universitet är nu på god väg att få fram en djurfri metod för allergitestning. Projektet har fått stöd från forskningsstiftelsen Forska Utan Djurförsök.

I mars förbjöd EU försäljning av djurtestad kosmetika och hygienprodukter. Förbudet gäller även vid försäljning av produkter som djurtestats i länder utanför EU. Men flera tester är undantagna från förbudet tills det finns djurfria alternativ som kan ersätta djurtesterna. Dessa djurtester tillåts ända fram till år 2013, eller kanske ännu längre om det inte snabbt utvecklas fler alternativa testmetoder. Detta gäller bl.a. för allergi-, cancer- samt reproduktions- och fosterskadetester.

Forska Utan Djurförsök ger anslag till forskning för att utveckla moderna, djurfria metoder och har under många år stött projekt för att ersätta djurförsök inom kosmetikaområdet.

- De nya djurfria metoderna är oftast både bättre, snabbare och billigare när de väl finns tillgängliga för användning, säger Cecilia Clemedson, fil dr i cellulär neurotoxikologi och ordförande i Forska Utan Djurförsök. Men att utveckla nya testmetoder tar både lång tid och kostar mycket pengar. Tyvärr anslås det inte tillräckligt med pengar vare sig från industrin eller från statligt håll. Genom oss kan vanliga människor bidra till forskning för att utveckla djurfria testmetoder. Ett av våra prioriterade projekt i år är den forskning som Malin Lindstedt och hennes kollegor bedriver vid Lunds universitet.

Malin Lindstedts forskargrupp har utvecklat ett testsystem baserade på odlade mänskliga celler för att testa om ämnen orsakar allergier. Lindstedts forskargrupp har varit mycket framgångsrik. Gruppens cellodlingsmodell MUTZ har valts ut som en avtre modeller som man ska arbeta vidare med inom ett EU-finansierat projekt, Sen-sit-iv, med målet att snabbast möjligt få fram en ny, djurfri allergitestmetod.

- Att EU har gått in med forskningspengar ökar chanserna att få testmetoden färdigutvecklad före 2013, så att ytterligare ett av de vanliga kosmetikatesterna på djur kan förbjudas, säger Cecilia Clemedson. Men man ska ha klart för sig att forskarna bara får en del av sin finansiering från EU. För att kunna genomföra sina forskningsprojekt behöver forskargruppen kompletterande forskningsstöd från annat håll. Därför fortsätter vi att stödja detta projekt, och hoppas på mer bidrag från allmänheten för att kunna påskynda forskningen ytterligare. Våra medel kommer uteslutande från privata gåvor och arv.

Cecilia Clemedson
Fil. dr i cellulär neurotoxikologi
Ordförande i Forska Utan Djurförsök
cecilia@forskautandjurforsok.se

Malin Lindstedt, Avdelningen förimmunteknologi, Lunds universitet
Malin.Lindstedt@immun.lth.se

Prof. Carl Borrebaeck,chef för Avdelningen förimmunteknologi, Lunds universitet
tel: 046-222 96 13

Forska Utan Djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna, djurfria metoder. Vi delar årligen ut forskningsanslag till lovande projekt och vår viktigaste uppgift är att stödja dessa projekt initialt. När projekten sedan är igång kan de ofta få forskningsstöd från annat håll. Sedan starten 1964 har vi delat ut drygt 29 miljoner kronor i forskningsanslag. Medlen kommer uteslutande från privatpersoner. Vi arbetar även med politisk påverkanoch opinionsbildning. Forska Utan Djurförsök har 90-konto och står under tillsyn av Stiftelsen för Insamlingskontroll. Forska Utan Djurförsök hette tidigare Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

www.forskautandjurforsok.se