Leijonborg vill ersätta fler djurförsök

Det statliga stödet för att utveckla alternativ till djurförsök kommer att höjas igen nästa år. Det lovar forskningsminister Lars Leijonborg när han ikväll invigningstalar på en internationell kongress om cellbaserade testmetoder i Stockholm. Behovet av nya, bättre och billigare testmetoder är större än någonsin.

Stiftelsen Forskning utan djurförsök har tidigare riktat kraftig kritik mot regeringen, som halverat forskningsstödet till att utveckla alternativ till djurförsök. Vid en uppvaktning tidigare i höst poängterade man hur viktig denna forskning är, både ur djurskyddssynpunkt och för att föra forskningen framåt i stort.

- Det är inte bara av etiska skäl som det är motiverat att ersätta djurförsök med andra metoder, utan även ur säkerhetssynpunkt. Tester på försöksdjur har ofta otillräcklig förmåga att förutspå vilken effekt ett ämne kommer ha på människan. Dessutom är djurförsök dyra att utföra och tar lång tid, säger Cecilia Clemedson, fil dr i cellulär neurotoxikologi och ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

I kväll inviger forskningsminister Lars Leijonborg ESTIV2008, en internationell kongress om framtidens metoder för att testa kemikalier - utan djurförsök. I sitt invigningstal kommer ministern att meddela att regeringen utökar anslagen till forskning för att ersätta djurförsök, från 8 till 13 miljoner.

- Detta är ett stort och viktigt steg i rätt riktning, även om det naturligtvis skulle behövas betydligt mer pengar än så, säger Cecilia Clemedson.

Behovet av nya, bättre och billigare testmetoder är större än någonsin på grund av EU:s nya kemikalielagstiftning och ett kommande förbud mot att djurtesta råvaror i kosmetika.

- Intresset är rekordstort och närmare 300 forskare från hela världenhar anmält sig till kongressen, som hålls för 15:e gången, säger Erica Toft, vd för Expertrådet som är en av arrangörerna av kongressen.

Flera av talarna på kongressen har fått forskningsanslag till sina projekt från Stiftelsen Forskning utan djurförsök och stiftelsen är en av huvudsponsorerna av kongressen. I snart 40 år har Stiftelsen Forskning utan djurförsök gett forskningsanslag till forskare som utvecklar alternativ till djurförsök.

Mer information:
Karin Gabrielson Morton
karin@stifud.se

Stiftelsen Forskning utan djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna metoder. Varje år delar stiftelsen ut drygt 1,5 miljon kronor till forskningsprojekt och annan verksamhet som förväntas leda till att djurförsök ersätts. Medlen kommer uteslutande från privatpersoner. Sedan starten 1964 har totalt 29 miljoner kronor delats ut i forskningsanslag. Stiftelsen har 90-konto och står under tillsyn av Stiftelsen för Insamlingskontroll.