Mer pengar för att ersätta djurförsök krävs vid uppvaktning

Regeringen har minskat anslagen för att utveckla alternativ till djurförsök från 18,5 miljoner år 2006 till endast 8 miljoner kronor i år. Idag, fredagen den 14 mars kl 13.15 tar jordbruksministerns kansli emot 23 499 namnunderskrifter till stöd för kravet att statens anslag ska ökas igen till minst samma nivå som år 2006. Namninsamlingen är ett samarbete mellan Djurens Rätt och Stiftelsen Forskning utan djurförsök. Även Djurskyddet Sverige deltar i uppvaktningen.

- Det finns ett ökat behov av alternativ till djurförsöken för att testa bl.a. kemikalier och kosmetika. Inte bara för att djur utsätts för lidande i testerna, utan även för att det behövs billigare och bättre testmetoder. Framtidens tester kommer troligen att ske främst på celler, men det är dyrt och tidskrävande att utveckla de nya testmetoderna, säger dr Cecilia Clemedson, ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

- Även inom biomedicinsk forskning behövs mycket pengar för att utveckla nya metoder som kan ersätta forskningen på djur. Det behövs egentligen betydligt större summor än de 18,5 miljoner kronor som staten satsade år 2006. Sänkningen kan leda till att pågående forskningsprojekt tvingas läggas ner, säger Cecilia Clemedson.

I samband med överlämnandet av namnunderskrifterna får jordbruksdepartementet även en skrivelse med flera förslag till hur arbetet med att utveckla alternativ till djurförsök kan förbättras. Ett av dessa är att forskningsanslagen ska delas ut endast av Jordbruksverket istället för att splittras mellan två myndigheter. I år kommer anslagen att fördelas av två myndigheter, 5 miljoner av Jordbruksverket och 3 miljoner av Formas.

- Det är ineffektivt att två myndigheter ska utlysa och fördela anslag för samma syfte. Det innebär mer administration, mer krångel och en uppenbar risk för felprioriteringar av de begränsade resurserna. Vad vill regeringen uppnå med det, undrar Staffan Persson, ansvarig för djurförsöksfrågor på Djurens rätt.

För mer information kontakta:

Cecilia Clemedson
Fil dr i celltoxikologi/ordförande i Stiftelsen Forskning utan djurförsök