Unik 45-åring har fått välbehövlig ansiktslyftning

Stiftelsen Forskning utan djurförsök bildades 1964 och var en av de första organisationerna i världen att ge forskningsanslag specifikt inriktade på att ersätta djurförsök med alternativa metoder. Det är fortfarande den enda organisationen i sitt slag i Sverige. Nu har denna 45-åring bytt namn till Forska Utan Djurförsök och samtidigt fått ett nytt utseende och en ny webbplats laddad med den senaste informationen på området.

De flesta tror att djurförsök är ett nödvändigt ont. Men faktum är att under årens lopp har mängder av djurförsök ersatts med moderna djurfria metoder. Odlade celler, datormodeller, tekniska lösningar och kemiska analysmetoder. Det är några av de tekniker som under de senaste 45 åren ersatt många djurförsök. Flera av dessa metoderhar tagits fram genom forskningsstöd från Forska Utan Djurförsök.

Arbetar i det tysta
Många forskare har idéer om nya metoder som kan ersätta djurförsök, men ofta saknas forskningsmedel för att idéerna ska kunna bli verklighet. Forska Utan Djurförsök är ofta en av de första bidragsgivarna till nya, innovativa projekt som har små möjligheter att få anslag från de traditionella forskningsfinansiärerna. När projekten väl kommit igång och visat positiva resultat ökar möjligheterna att få anslag från annat håll.

I år har 13 olika projekt fått forskningsanslag från Forska Utan Djurförsök. Flera av projekten är mycket lovande och har redan rönt internationellt intresse.

Genom att satsa mer på att utveckla nya forskningsmetoder kan alltfler djurförsök successivt ersättas. Vårt mål är att alla djurförsök ska kunna ersättas en dag.
Du hittar information om djurfria metoder och de forskningsprojekt som Forska Utan Djurförsök stödjer på: www.forskautandjurforsok.se

För ytterligare information kontakta:
Ingrid Lindmark
ingrid@forskautandjurforsok.se

--------------------------------------------------------------------

Forska Utan Djurförsök arbetar för att ersätta djurförsök med moderna, djurfria metoder. Vi arbetar främst genom att dela ut forskningsanslag till lovande projekt och genom politisk påverkan för att öka resurserna till forskning. Sedan starten 1964 har vi delat ut totalt 29 miljoner kronor i forskningsanslag. Medlen kommer uteslutande från privatpersoner. Forska Utan Djurförsök har 90-konto och står under tillsyn av Stiftelsen för Insamlingskontroll. Forska Utan Djurförsök hette tidigare Stiftelsen Forskning utan djurförsök.

www.forskautandjurforsok.se