Pressmeddelande -

Vad fotboll har att lära - Karin Mattson Weijber om idrottsutveckling och framgångsexempel

Alla vet väl att för att bli bäst måste man lära från dem bästa. Fotbollen är långt ifrån bäst när det gäller jämställdhet, men vad behöver idrotten egentligen göra för att komma dit? I Fotboll och Damsamhälles 9:e avsnitt hör vi Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber prata om utvecklingen inom idrottsvärlden för att se vad fotbollen har att lära.

Karin Mattson Weijber, som har suttit på ordförandeposten i snart tio år, har en lång bakgrund från ridsporten. En idrottsgren hon menar har haft sämre villkor och förutsättningar än många andra idrotter och som därmed har "tvingat" fram unga ledare, både killar och tjejer.

- Vår ridklubb, och andra också, kunde ju aldrig kosta på sig att inte ta vara på alla ledarkrafter. Så fastän vi var småtjejer, för det var vi verkligen, så fick vi riktiga uppgifter och det spelade roll att jag kom den dagen, berättar Karin och menar att detta har lett till att hon har sett inflytande, makt och ledaruppgifter som en självklarhet. Något som skulle kunna vara bidragande till att hon är den första kvinnan på Riksidrottsförbundets ordförandepost någonsin.

Damfotboll är den idrott i Sverige med flest kvinnliga utövare men trots det är det en ojämn könsfördelning bland ledare och beslutsfattare. Jämställdhetsarbetet inom idrottsvärlden tog en snabb fart när det väl sattes igång, men det går sakta framåt numera. Efter intervjun diskuterar Pär och Sophie bland annat deras teorier om varför utvecklingens fart har saktats ner och vikten av att alla tar ansvar att utbilda andra ifall kunskap kring jämställdhet är bristfällig.

Man kan lyssna på avsnittet här på Itunes och därmed även på Podcaster. Alla avsnitt finns även samlade på Fotboll och Damsamhälles blogg.