Niclas Carlsson Founders Alliance, Johan Waller Centigo, Shori Zand Avesina Group, Ayad Al Saffar KIN Group/Ur & Penn, Patricia Olby Kimondo People Productions, Sofi Franzen Eventyr, Pontus Frithiof Pontus Group, Casten von Otter Brain Accounting

​Slopa arbetsgivaravgiften under begränsad tid

Rader av ekonomer varnar för lågkonjunktur. Ordet depression nämns. Vad vi kan vara säkra på är att många företag kommer att slås ut. Jobb försvinner och kommer vara borta för alltid.

När krisen är över behövs det tusentals, kanske hundratusentals, nya jobb i Sverige. Var ska de komma ifrån?

De företag som har störst förmåga att växa är särskilt viktiga för att skapa jobb. I Sverige handlar det om några tiotusentals ”tillväxtföretag”. Founders Alliance har frågat de entreprenörer som leder dem hur de agerar i Coronakrisen, och hur de ser på sin framtid. Det handlar om företag som leds av aktiva ägare, i många fall med dokumenterad förmåga att upprepade gånger bygga snabbväxande företag. Entreprenörerna anstränger sig nu till sitt yttersta för att rädda sina företag och jobben.

Svaren i undersökningen är skrämmande. De kommer från företag i en rad olika branscher som redan sett sin omsättning minska med i snitt 38 procent, och en fjärdedel av företagen har redan tappat 60 procent eller mer.

Undersökningens viktigaste slutsats är att företagen förbereder att radikalt skära i kostnaderna. Många har redan fattat besluten. Att låna för att slippa skära – även med statlig hjälp – är inte ett alternativ för en majoritet av företagen.

Hela 85 procent av företagen i undersökningen har börjat eller planerar att skära i personal. De räknar i snitt med att minska personalen med en tredjedel. Det skulle innebära att mer än 15 000 arbeten försvinner bara i de 1 374 bolag som representeras i vår undersökning.

Undersökningen visar hur fort problemen flyttar sig till nya branscher. Vi har redan passerat punkten då enskilda företag, eller branscher är viktiga att rädda. Fokus har flyttats till att tillsammans rädda det ekonomiska ekosystem som alla företagare och medborgare är beroende av, och det handlar om hela vår välfärd.

Vi har en exceptionell tid framför oss och behöver snabbt få fram tillfälliga ekonomiska stöd. Människor måste ha lön fast de inte jobbar, företag måste ha ekonomisk hjälp för att kunna betala löner och hyror, och alla måste dela på kostnaden.

När intäkter försvinner måste kostnader också bort. Att låna pengar innebär att kostnaden är kvar. Lån hjälper dem som har likviditetsproblem, men de flesta behöver snabbt få bort kostnader genom skattelättnader, hyreslättnader eller permitteringar. Därför är tillväxtföretagen mindre behjälpta av möjligheten att låna pengar av staten genom uppskjuten skatt.

Regeringens stödpaket med möjligheter till permitteringar är bra, om det inte fastnar i byråkratiskt krångel. Ännu fler jobb skulle räddas genom utökade permitteringsmöjligheter för de hårdast drabbade företagen, så att man får möjlighet att permittera hela kategorier av personal inom områden där verksamheten står stilla.

Vi vill också se att man kraftfullt minskar eller helt slopar arbetsgivaravgiften under begränsad tid.

Om ett tillfälligt regelverk kommer snabbt och är tydligt så kan en enorm kraft frigöras bland alla entreprenörer. De bästa reglerna är de som inte kräver ansökan och tolkning utan baseras på matematik, så att alla entreprenörer själva kan räkna ut vad de har rätt till. Då kan alla agera direkt. Låt tex alla företag som tappat X% av sin omsättning, enligt momsdeklarationen, slippa hela/delar av arbetsgivaravgift, hyra eller få permittera.

Nu måste vi ta hand om de som blir sjuka och minska risken för fortsatt Coronaspridning. Samtidigt måste vi orka förbereda oss på att få fart på de ekonomiska hjulen. De som redan varit sjuka och de som friska måste igång snart.

Endast om återstarten går fort så kommer skadorna bli begränsade. Drar det ut på tiden kommer samhället och våra medborgare att drabbas under lång tid.

Sveriges entreprenörer och företagare är beredda att göra allt för att rädda jobben och många av de företag som är motorer i vårt välfärdssamhälle.

Hjälp oss bara att lyfta bort vissa kostnader.

För Founders Alliance

Niclas Carlsson - Founders Alliance, Johan Waller - Centigo, Shori Zand - Avesina Group, Ayad Al Saffar - KIN Group/Ur & Penn, Patricia Olby Kimondo - People Productions, Sofi Franzen - Eventyr, Pontus Frithiof- Pontus Group, Casten von Otter - Brain Accounting och Thomas Blendow - Blendow Group

Kort om Founders Alliance

Founders Alliance är Sveriges största nätverk för entreprenörer av ägarledda tillväxtföretag. Våra medlemmar är entreprenörer som grundat, driver och äger innovativa tillväxtföretag i Sverige med stor verksamhet även globalt. Vi ser oss som representanter för framtiden inom det privata näringslivet, och våra företags överlevnad måste ses som avgörande för landets långsiktiga välfärd. Många har utvecklat sina företag i flera år och växt dem från små till medelstora och stora företag, dvs har för länge sedan passerat start-up stadiet. Utöver det är många av våra medlemmar viktiga för nya startups som aktiva ägare och styrelseledamöter. Våra bolag är också avgörande för ett bredare ekosystem av leverantörer och kunder. Tillsammans har Founders Alliance medlemmar startat cirka 3000 bolag med över 300 000 anställda. Det är dessa företag är redan viktiga arbetsplatser för många människor och har förutsättningar att länge utgöra motorer i vårt välfärdssamhälle.

Nya tillväxtföretag sorterar ofta inte in i klassiska branscher eftersom många företag just är skapade för att utmana gamla branscher. Därför riskerar eventuella riktade branschstöd att helt gå oss förbi. Likaså har många ”nyskapade” företag inte hunnit organisera sig under Svenskt Näringsliv, vilket gör att åtgärder som framförhandlas där riskerar att missa just framtidens tillväxtföretag.

Läs mer om Founders Alliance här