Många viktiga samtal gjordes under dagen, både med personer i behov av stöd, med allmänhet och möjliga samarbetspartners. Foto: Kerstin Tillenius

Frälsningsarmén mötte människor på Medborgarplatsen

Frälsningsarméns missbruksvård i Stockholm genomförde på fredag förmiddagen en fältdag på Medborgarplatsen i Stockholm. Syftet med dagen var att möta allmänhet och behövande för att berätta om Frälsningsarméns verksamheter i staden. Många stannade till för ett samtal över en kopp kaffe.

Det var en kylslagen septembermorgon som Frälsningsarmén parkerade bilen mitt på Medborgarplatsen och började bjuda stockholmarna på fika, smörgås och informationsmaterial. En varm kopp kaffe uppskattades av frusna förbipasserande och snart tittade solen fram, då också fler tog sig tid att stanna och prata.

Med på torget var representanter från Frälsningsarméns Sociala Center vid Hornstull, behandlingshemmet Kurön, akutboendet Midsommarkransen och det nya Halvvägshuset Kurön-Stockholm. Dessutom var ungdomskonsulent Julia Adolfsson på plats för att informera om Frälsningsarméns barn- och ungdomsverksamhet. Ett uppskattat inslag var också brassorkestern och de gamla välkända psalmer som spelades.

Hittade sig själv igen

Flera bekanta ansikten från verksamheterna dök upp. En kvinna som bott på Frälsningsarméns behandlingshem Kurön i ett halvår för 2,5 år sedan och varit drogfri sedan dess hade mycket positivt att säga om behandlingstiden.

- Kombinationen av sysselsättning, naturen och av att man kommer bort från sin vanliga miljö gör att man får möjlighet att hitta tillbaka till livet. Tack vare tiden på Kurön har jag hittat mig själv igen. Nu har jag precis flyttat till en egen lägenhet och börjat köpa krukväxter, berättar hon.

Nu tjatar hon på sin man för att han också ska försöka få komma till Kurön, minst två månaders vistelse behövs enligt henne.

- Nästa vecka firar vi 10-årig bröllopsdag och jag önskar att han också ska bli av med sitt drogberoende så att jag får ha kvar honom, säger hon.

Tiden på Kurön hjälpte mig att hitta tillbaka till livet", säger en före detta klient på Frälsningsarméns behandlingshem Kurön. Foto: Kerstin Tillenius

Utslussningslägenheter

Även en annan man som stannar till vid fikabilen skulle vilja komma till Kurön. Ytterligare en, som tidigare genomgått behandling på Kurön, blir intresserad av Frälsningsarméns nya Halvvägshus Kurön-Stockholm, där 38 utslussningslägenheter erbjuds personer som varit under behandling för missbruk.

- Jag ska skicka min socialsekreterare till invigningen nästa fredag, den 27 september, säger han entusiastiskt.

Många återfaller i sitt missbruk

I dagens missbruksvård finns det ett glapp mellan behandling och eftervård, som gör att många återfaller i sitt missbruk efter genomgången behandling. Det är detta som Frälsningsarmén vill motverka genom öppnandet av det nya halvvägshuset, där de boende får stöd att komma in i samhället igen.

Viktiga samtal med lokala politiker

Halvvägshusets verksamhetschef Per-Johan Fernström och biträdande verksamhetschef Sofia Bergman fick tillfälle att samtala med några lokala landstings- och kommunalpolitiker som kom förbi och var mycket positiva till Frälsningsarméns tankar om en helhetssyn på missbruksvården. De bekräftade problembilden där många utsatta faller mellan stolarna och var intresserade av en ökad samverkan mellan olika aktörer på Södermalm, för att tillsammans hitta lösningar.

- Vi har fått många viktiga möten i dag, både med personer i behov av stöd, med allmänhet och möjliga samarbetspartners, sammanfattar Per-Johan Fernström dagen. Vi borde verkligen vara ute mer och möta människor där de är. Förra hösten var vi på Sergels torg och presenterade Kurön, nu är vi här på söder, nästa gång kanske det blir någonstans i förorten.

Text: Eva Gustin