Per-Uno Åslund, biträdande chef för Frälsningsarméns sociala division, uppmuntrar fler att avstå från alkohol i jul. Foto: Jonas Nimmersjö

"Låt julen vara vit för barnens skull"

Många arbetsgivare bjuder av slentrian på öl och nubbe till julbordet. Men tre av fyra anställda tycker inte det är viktigt att alkohol serveras, visar en undersökning från IQ Initiativet. Per-Uno Åslund på Frälsningsarméns sociala division uppmuntrar såväl arbetsgivare som privatpersoner att hitta alkoholfria alternativ för en fridefull jul.

Undersökningen från IQ initiativet (dotterbolag till Systembolaget) visar att 77 procent inte tycker det är viktigt med alkohol på julfesten. 41 procent uppger att de tycker det är helt oviktigt. Närmare en av tio (åtta procent) har till och med undvikit jobbets julbord för att de tycker att deras kollegor dricker för mycket.

– Fler arbetsgivare borde fundera över alkoholens roll i samband med julbord och julfester, om den verkligen bidrar till att göra det trevligare för alla medarbetare, säger Karin Hagman, vd för IQ Initiativet, i tidskriften Arbetsliv.

Detsamma borde gälla på familjesammankomsterna under julhelgen, menar Per-Uno Åslund, som är biträdande chef för Frälsningsarméns sociala division. Frälsningsarmén möter i sina olika verksamheter både barn och vuxna som mår dåligt kring jul. – Även för dem som tycker att de själva dricker måttligt kan det vara befogat att hoppa över alkoholen. Både av omtanke om sina barn och om gäster som har svårt att styra sitt drickande, säger Per-Uno.

För många är det naturligt att bjuda familj, släkt och vänner på alkohol när man samlas för jullunch och andra festligheter. Per-Uno uppmuntrar till att i stället fokusera på att umgås och äta gott tillsammans. Det går att skapa feststämning utan alkohol och det finns gott om goda alkoholfria alternativ, från julmust till alkoholfri glögg i en mängd olika smaker.

– Julen borde vara barnens högtid. Men för många barn blir jul- och nyårshelgerna inga stunder av familjelycka. I stället fylls jullovet av oro, obehag och hot om våld. Det handlar om familjer där alkoholen får stå i centrum under julfirandet. Försök se julen från barnens perspektiv och hitta på saker tillsammans med dem i stället, säger Per-Uno Åslund och fortsätter:

–Förutom att äta finns det mycket roligt att göra: pyssla, leka, läsa, sjunga och spela tillsammans. Kyrkor, organisationer och till exempel kampanjen ”Vit jul” arrangerar också aktiviteter under julperioden. Byt sedan drinken för att varva ned från julstressen och vinet för att minska ensamheten mot friden och gemenskapen i en julgudstjänst.