Under juni månad genomför Frälsningsarmén en insamling under temat ”Vi sätter fart på sommaren”. Kampanjbild: Jonas Nimmersjö

Äntligen blir det sommarläger!

Frälsningsarméns insamlingskampanj under juni fokuserar på att få in medel för att ge barn en bra sommar. Med utflykter, cykeläventyr och andra aktiviteter vill Frälsningsarmén sätta fart på sommaren för barn och ungdomar i utsatthet. Den 1 juni gavs också klartecken för dag- och sommarläger för barn, som nu kan hållas med hänsyn till restriktionerna för covid-19.

Under juni månads insamlingskampanj lyfter Frälsningsarmén temat ”Vi sätter fart på sommaren”, med syftet att finansiera verksamhet som kan bidra till att ge barn från ekonomiskt eller socialt utsatta familjer minnesvärda sommarupplevelser.

Frälsningsarmén bjuder in till läger, kollon och andra aktiviteter för barn och unga. Förra sommaren satte pandemin käppar i hjulet för vissa av Frälsningsarméns läger och aktiviteter. Visserligen skapades nya lokala initiativ och en del träffar skedde online, men glädjen är nu stor då restriktionerna har lättats och fler kan samlas ”irl” under sommarlovet.

— Det känns riktigt, riktigt kul! Zoom-samlingarna har fyllt en fin funktion då vi har nått många barn som inte skulle ha kommit i väg på läger annars, men det är ändå oslagbart att få träffas fysiskt, säger Julia Adolfsson, barn- och ungdomskonsulent vid Frälsningsarmén.

En succé förra sommaren var fyra veckors dagkollo i det utsatta Järvaområdet i Stockholm där totalt 77 barn deltog. Då ryktet har spritt sig tror Julia Adolfsson att det kan bli minst 100 unika besökare i sommar. Frälsningsarmén Ung har haft kontakt med fjolårets deltagare över Snapchat.

— Barnen hör av sig och är rädda att platserna ska ta slut och de skickar filmer på när de sjunger lägersången från i somras, säger Julia.

En hel del av barnens familjer lämnar sällan förorten och pandemin har slagit extra hårt om föräldrarna har blivit av med jobben. Då kan ett kollo med utflykter och roliga aktiviteter betyda extra mycket.

Runt midsommar hålls konfirmationsläger i åtta dagar på Ågestagården i södra Stockholm. Nytt för i år är att det parallellt med detta anordnas ett nationellt Summercamp där för en lite äldre målgrupp.

Frälsningsarméns stora nationella barnläger fick förra året skjutas fram till den här sommaren och den 28 juli till 1 augusti samlas totalt 150 barn i Halmstad under temat Hopp. Av dessa är 25 tonåringar som får separat undervisning kring kristet ledarskap.

— Det är jätteroligt att få undervisa ur Bibeln om just hoppet. Många oroar sig för klimatkrisen och corona men det finns hopp både för framtiden och i våra liv och det hoppet heter Jesus, avslutar Julia Adolfsson.