Frälsningsarméns behandlingshem Kurön ligger i Ekerö kommun.

Frälsningsarmén lägger ned behandlingshemmet på Kurön

Frälsningsarmén lägger ned Kurön HVB på grund av ekonomiska skäl. Tidsplanen är att avsluta verksamheten under första halvåret 2022.

Frälsningsarméns ledningsråd har tagit ett inriktningsbeslut om att avsluta verksamheten Kurön HVB (Hem för vård och boende). Beslutet tas av ekonomiska skäl. Verksamheten har under många år gått med underskott. Frälsningsarmén kan inte fortsätta täcka underskottet och Kurön kan inte fortsätta utan stöd.

De klienter som har aktiva placeringar kommer att kunna vara kvar tiden ut. De längsta placeringarna gäller till den 25 juni 2022. Inga nya placeringar tas emot.

– Beslutet har inte varit lätt att ta. Vi vet hur mycket Kurön har betytt för så många, både klienter och personal. Vi känner stor tacksamhet för och till alla som gett av sin tid och sitt engagemang för detta viktiga arbete, säger Robert Tuftström, biträdande samfundsledare, Frälsningsarmén.