Frälsningsarméns behandlingshem Kurön på en egen ö i Mälaren.

Frälsningsarmén mobiliserar: Fältdag mot missbruk på Sergels Torg 7/9.

Fältdag mot missbruk på Sergels Torg 7 september.

Behandlingshemmet Kurön, som drivs av Frälsningsarmén, genomför på fredag 7 september en Fältdag mot missbruk på Sergels Torg i Stockholm. Syftet är att möta tidigare och nya klienter som är fast i missbruk. Fältdagen arrangeras även för att informera medborgare och politiker om att Frälsningsarmén och Kurön finns som ett icke vinstdrivande alternativ.

På Sergels Torg finns från kl 7.30 till 11.45 ett tjugotal anställda och frivilliga från Frälsningsarmén för att nå den som känner sig fast i, eller i riskzonen för missbruk och att på plats ge möjlighet att fylla i ansökningar om behandling till de olika socialnämnderna. Kurön kommer att sända ansökningarna till det socialdistrikt personen är hemmahörande i och stå för portot.

Per-Johan Fernström, verksamhetschef på Kurön berättar om varför:

-Vår erfarenhet är att personer i missbruk kan ha svårt att fylla i blanketter och gå den korrekta vägen i ansökningsförfarandet. Vi vill därför hjälpa till med detta. Dessutom har socialnämnden en skyldighet att göra en social utredning inom 14 dagar efter att an ansökan kommit in, säger han.

Han berättar att Fältdagen är ett nytt försök att nå ut till klienter och andra om att Kurön finns och vilken hjälp man kan få. Idén kommer från ett försök i Göteborg och Nordstan, där Frälsningsarmén arbetat på ett liknande sätt. Tidigare har Kurön stått på mässor samt gått ut och ”fältat” som Per-Johan säger.

-Men när vi ställer oss på Sergels Torg byter vi forum och möter dem vi tror behöver möta oss mer direkt, säger Per-Johan Fernström

Önskan är också att möta socialpolitiker på kommun- och riksnivå för att visa att Frälsningsarmén driver ett av de få kvarvarande icke-vinstdrivande behandlingshemmen i landet.

-Vi vill nå både partiledare, socialutskott och såväl sittande som oppositionsborgarråd. Önskan är att vi ska få informera och föra ett generellt samtal om missbruksvård, säger Per-Johan Fernström.

Kurön är ett av landets stora behandlingshem enligt HVB (hem för vård och boende). Med Frälsningsarmén som huvudman och ägare har verksamheten bedrivits alltsedan 1912. Verksamheten är helt unik i sitt slag då den ligger på en av Mälarens stora öar helt utan allmän förbindelse. Kurön har ramavtal med 168 kommuner i hela landet.https://kuron.se/