I maj och juni samlar Frälsningsarmén in medel för att barn från ekonomiskt eller socialt utsatta familjer ska få tillgång till gemenskap och minnesvärda sommarupplevelser. (Kampanjbild, foto: Gabriel Granberg)

Frälsningsarmén ordnar barnläger och dagkollon för en minnesvärd sommar

I maj och juni samlar Frälsningsarmén in medel för att barn från ekonomiskt eller socialt utsatta familjer ska få tillgång till varm gemenskap och minnesvärda sommarupplevelser. Under sommaren erbjuder man möjlighet till dagkollon och läger med bad, sport, lekar, tävlingar, glass, konfirmation och nya kompisar.

Konfaläger

För den som går i årskurs åtta eller nio erbjuds konfirmation med sju undervisningstillfällen via zoom och en fysisk förträff i maj. Sommarlägret äger rum den 26 juni med avslutande konfirmationshögtid 3 juli.

Lägerveckan hålls på Ågesta folkhögskola i Farsta utanför Stockholm och i oktober blir det en återträff. Man räknar med omkring 20 konfirmander och några dagar in på lägret ansluter unga i åldern 15-22 år för Summercamp. Det blir dagar med andakter, bad, lekar, sport och gemenskap. Förhoppningsvis ges bidrag till denna vecka som gör att priset för att delta kan hållas ner en hel del.

— Nytt för i år är att konfirmanderna får några lägerdagar själva för att stärka tillhörigheten i gruppen och jag hoppas att förra årets konfirmander kommer på Summercamp, säger Jennie Gallardo, ungdomssekreterare på Frälsningsarmén.

Sommarläger

Det stora, årliga barnlägret hålls i år på Västerängs lägergård vid Vättern, norr om Motala, den 8-12 augusti. Det är en ny plats för lägret med något enklare standard och Frälsningsarmén ordnar måltiderna och städningen själv. Lägret riktar sig till åldrarna 7-12 år och räknar med att kunna ta emot omkring 150 deltagare. Temat för veckan är (N)ÄRA.

— I en tid av pandemi då vi inte har kunnat träffas så tänker vi nu att närhet och närvaro är viktigt och att alla ska känna sig välkomna. Men också att ära och tillbe Gud för att han älskar och tar hand om oss, säger Jennie.

Kylskåpsradion

Några som kommer dyka upp där är Gabriel Wahl och dockan Åsskar från Kylskåpsradion, Frälsningsarméns medieprojekt/podcast. Kylskåpsradion tar upp betydelsefulla ämnen, intervjuar intressanta personer och svarar på insändarfrågor och man kommer fortsätta sända två poddavsnitt i veckan fram till augusti.

— Det känns viktigt för på många sätt är podden extra värdefull under sommarlovet, särskilt om det är dåligt väder och när andra aktiviteter är inställda, säger Gabriel som är projektledare.

Dagkollo i Husby

För tredje året i rad anordnas dagkollot Sommarkul under fyra veckor i Stockholmsförorten Husby. Det är ett av de, enligt Polisens definition, särskilt utsatta områdena i Sverige. Det kostar ingenting för barnen tack vare bidrag som ges till detta. Första sommaren träffade man drygt 70 barn och följande år var deltagarantalet det dubbla så för att alla skulle få möjlighet att vara med fick barnen välja två veckor att närvara på. Så blir det även denna säsong.

— De som varit med tidigare är väldigt taggade. Vi har en snapchat-grupp från Sommarkul med barnen och de lägger redan in nya vänner där inför sommaren, säger Julia Adolfsson, barnkonsulent i Frälsningsarméns östra division.

Idrottsfestival i Vårby Gård

FFA, Football for all global, är Frälsningsarméns integrationsverktyg där unga träffas och spelar fotboll och pratar om livet och samhället. Inom det arbetet har Frälsningsarmén i stockholmsförorten Vårby Gård anordnat fotbollsfestival ett par veckor i början av sommaren. Nu har man bytt namn till idrottsfestival.

— Det är för att vi vill få in fler idrotter som andra bollsporter, boxning och fysisk träning, säger Gabriel Thshidimu, verksamhetsansvarig.

Detta brukar följas av flera veckors sommarhäng med idrottande under mer spontana former ett par timmar per dag. I år firar Vårby Gård 50 år och FFA har fått i uppdrag av kommunen att anordna sporter för barn och unga under tre dagar.

Frälsningsarmén bedriver scoutverksamhet på flera orter men många av dessa scouter kommer förmodligen vara med på den stora Jamboree som anordnas i Skåne denna sommar. Därför har inte Frälsningsarmén något eget rikstäckande scoutläger i år, utan hänvisar istället till barnlägret.

På de flesta av Frälsningsarméns omkring 70 kårer finns verksamheter för barn och unga. Allt sker i en trygg miljö då samtliga som kommer i kontakt med målgruppen ska gå utbildningen ITH, I trygga händer, som är Frälsningsarméns riktlinjer för hur man bemöter barn och unga för att alla former av övergrepp ska förebyggas och förhindras.

Meningsfulla fritidsaktiviteter kan förhindra utanförskap och minska risken att hamna snett i tillvaron då destruktiva inslag som kriminalitet, droger och missbruk i olika former kan bli följden. Frälsningsarmén har också många verksamheter för föräldrar i utsatthet som kan få stöd på olika sätt.