I februari månads insamlingskampanj tackar Frälsningsarmén alla givare som bidrar till att ge fler hopp om ett bättre liv.

Frälsningsarmén vill ge fler hopp om ett bättre liv

Frälsningsarméns insamling under februari tar avstamp i fortsatt bostadsbrist och att det ännu finns människor som lever ute i kylan utan ett hem. Även i år kommer barn att växa upp i familjer med missbruk eller så dålig ekonomi att ett biobesök är en ouppnåelig dröm. Äldre människor sitter ensamma och många av dem har en inkomst lägre än fattigdomsgränsen. I insamlingskampanjen tackar Frälsningsarmén alla givare som bidrar till att ge fler hopp om ett bättre liv.

Frälsningsarmén samlar in medel till välgörande ändamål året om. Några fokusområden är hemlöshet, utsatta barn och unga, äldre, människohandel, ekonomisk utsatthet och integration. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag har många kunnat få hjälp förra året.

Under 2018 har de insamlade pengarna bland annat använts till utdelning av mat och kläder. Nära 143 000 måltider, 21 000 matkassar, 7 000 presentkort på mat och lika många rekvisitioner till Frälsningsarméns second hand-kedja Myrorna har delats ut till behövande. På kårerna och olika institutioner har det serverats över 200 000 mål mat eller fika. Men det handlar inte bara om att täcka basbehov.

- Vi ger unga chansen till en meningsfull fritid genom olika aktiviteter, såsom till exempel scouting, kollon, möjligheten att lära sig att spela ett instrument eller sjunga i kör. Även äldre kan åka på sommarkollo eller delta i dagledigträffar. Vi driver natthärbärgen och stödboenden och den som är ny i vårt land kan få gemenskap bland annat genom FFA, Football For All Global. Vi har också familjecenter och samtalscenter för själavård, rådgivning eller stödsamtal, säger Eva Gustin, informationsansvarig på Frälsningsarmén.

Under 2018 tillhandahöll Frälsningsarmén även mer än 123 000 vårddygn och gjorde över 7 000 sjukhusbesök.

För den som redan har det tufft kan utsattheten vara extra kännbar kring julen. Det är bakgrunden till att Frälsningsarmén har sin allra största insamling i december. De extra pengarna används till att förse dem som har behov med julmatskassar och presentkort på mat inför julen. Många kårer och sociala verksamheter bjuder in till julbord, julfester eller firande på självaste julafton. En del butiker och restauranger skänker livsmedel till julfesterna och matpåsarna. Hotell och butiker över hela landet samlar också in julklappar från sina kunder som Frälsningsarmén delar ut till behövande.

Under 2019 fortsätter Frälsningsarmén att samla in medel för att ge människor hopp om ett bättre liv.