Hurra för ostkakan idag på Ostkakans dag! Frödinge Ostkaka tillverkas i Frödinge, Småland, och märks med Från Sverige.

Frödinge Ostkaka av svenska råvaror sedan 1955 — Ostkakans dag

Frödinge Mejeriförening startades av mjölkbönder 1929. När konkurrensen inom mejeribranschen ökade under 50-talet föddes ostkakan som blev en given succé. Idag tillverkas Frödinges ostkaka i Frödinge, Småland, med samma recept som lanserades 1955. Vi bad Louise Sandquist, Brand Communication Manager, på Frödinge och ODENSE att berätta mer.

Berätta om er historia.

– Allt startade 1929 där ett antal mjölkbönder i Småland gick ihop och startade Frödinge Mejeriförening. När konkurrensen inom mejeribranschen ökade under 50-talet kom vår dåvarande mejerichefen Gösta Carlsson på en idé för att få Frödinge Mejeri att överleva – vi ska börja sälja småländska ostkakor till hela Sverige!

– 1955 föddes ostkakan och var en given succé. År 1974 var det dags att skissa på nya idéer och de första pajerna gick i produktion. Därefter kom frysta tårtor och 2006 lanserar vi vår populära kladdkaka, berättar Louise.

Var tillverkas er ostkaka?

– Frödinge Ostkaka tillverkas i Frödinge, Småland. Det är samma recept som lanserades år 1955 och vi är otroligt stolta över att få kalla oss ”originalet”.

Hur jobbar ni med svenska råvaror?

– Vi är stolta över vårt småländska ursprung och därför lägger vi stor omsorg i vår produktion – både i tillverkningen och när det gäller våra råvaror. Frödinge har en historik med att köpa in råmjölk från lokala bönder eftersom vi trots allt startade som ett mejeri. Vi värderar svenska råvaror och vill värna om våra svenska mjölkbönder. Det innebär att all vår mjölk och grädde kommer från svenska gårdar. Det gäller även vårt mjöl och socker, vilket är våra största ingredienser.

Vad har ni för olika varianter på ostkaka idag?

– Idag finns ostkakan i flera olika varianter. Under hela året hittar du vårt original i både 300g & 600g, samt vår Lättare ostkaka som är en glutenfri variant med mindre fett. Mot julsäsongen hittar du även Frödinge julostkaka som är i en större förpackning med mer mandel och grädde, samt vår saffransostkaka i butik.

Utöver ostkaka, vad har ni för andra produkter?

– Frödinge Mejeri har ett brett sortiment när det gäller fika, där vi erbjuder härliga pajer, klassiska tårtor och goda kladdkakor i frysdisken.

Varför är ursprungsmärkningen Från Sverige viktigt för er?

– Då vår ambition är att vara ”det mest hållbara varumärket” känns vårt svenska ursprung som en styrka och en självklarhet att stoltsera med. Från Sverige-märket har hög igenkänning bland konsumenterna i Sverige. Vi har haft Från Sverige-märkningen på våra ostkakor sedan många år tillbaka och sedan ett par år tillbaka märker vi även fryst sortiment. Det är vi väldigt stolta över!

Vad är det bästa med er ostkaka enligt dig?

– Det allra bästa med ostkakan är att den är så mångsidig! Många förknippar Frödinge ostkaka med grädde och sylt, men eftersom den har en hög proteinhalt går ostkakan utmärkt att äta som uppladdning inför exempelvis träningen. En personlig favorit är att äta den som mellanmål med lite vaniljkvarg och färska bär!