Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör och består av tre familjeägda packerier och producenter; KGs Ägg, Skåneägg, Thuressons Hönseri och Västkustägg. Vi bad Håkan Burlin, vd på Stjärnägg AB, berätta om Stjärnägg AB, som märker med Från Sverige.

Hållbarhet och engagemang i fokus hos Stjärnägg — Från Sverige

Stjärnägg är Sveriges största äggleverantör och består av tre familjeägda packerier och producenter; KGs Ägg, Skåneägg, Thuressons Hönseri och Västkustägg. Vi bad Håkan Burlin, vd på Stjärnägg AB, berätta om Stjärnägg, utvecklingen av deras omfattande hållbarhetsstrategi som engagerade hela organisationen, om en innovativ pallanpassad förpackningslösning och varför de engagerar sig i Mustaschkampen och Majblomman.

Vad är historien bakom företaget Stjärnägg?

— Sveriges största äggleverantör Stjärnägg bildades år 2002 under devisen ”lokala äggleverantörer i samverkan.” Vi insåg att vi skapar de bästa förutsättningarna för en hög kvalitet på äggen och en hållbar produktion genom att arbeta tillsammans, berättar Håkan Burlin. Stjärnägg består av tre familjeägda packerier och producenter, KGs Ägg, Skåneägg, Thuressons Hönseri och Västkustägg samtliga med kunskap och erfarenhet av ägg sedan generationer. Från närmare hundra certifierade gårdar och sju packeri och produktionsanläggningar levererar vi dagligen färska ägg och äggprodukter till kunder inom svensk dagligvaruhandel, servicehandel och grossister inom restaurang och storhushåll.

Berätta om era produkter och varumärken.

— Stjärnägg erbjuder marknadens bredaste sortiment av skalägg. Ett komplett sortiment av ägg i alla möjliga förpackningsstorlekar, från olika produktionsformer och i olika viktklasser. Under våra lokala märken Västkustägg, Skåneägg, Ölandsägg och Östgötaägg erbjuder vi ett lokalt sortiment av ursprungsmärkta ägg, som du ser redan på förpackningen var de kommer ifrån. Vi erbjuder även äggprodukter för Foodservice – alltifrån flytande och stekta ägg till omeletter och färdigkokta ägg.

Hur jobbar ni med kvalitet?

— Stjärnägg är certifierat inom IFS Foods, ISO 9001 och ISO14001. Vi jobbar samordnat och strukturerat med vår Stjärnäggs-kvalitet utifrån ett gruppcerifikat som inkluderar samtliga produktionsställen

Ni vill vara en drivande kraft för den hållbara omställningen av äggnäringen. Hur tar det sig uttryck?

— Under 2023 utvecklade Stjärnägg en omfattande hållbarhetsstrategi, där hela organisationen engagerades. Strategin, som grundar sig i FN:s globala mål för hållbar utveckling, har prioriterat fem centrala områden. Hållbar människa, Ansvarsfulla affärer, hållbara packerier, god djuromsorg och levande lantbruk. Dessa inkluderar åtgärder för att öka den biologiska mångfalden, etablera standarder för hållbar vattenanvändning och minska företagets klimatavtryck.

Några goda exempel?

— En viktig del av strategin är att göra konkreta åtaganden, såsom att minska utsläppen per kilo ägg med 35% till 2030, och att samarbeta nära med intressenter för att säkerställa framgång. Ett exempel på detta är när upptäckte att hönornas foder har den enskilt största påverkan på äggets totala klimatavtryck. Då spannmål är den största ingrediensen i hönans foder beslutade vi att samarbeta med Lantmännen och odlingsprogram Klimat & Natur. Stjärnägg kunde tack vare detta i början av 2024 lansera ägg med 17% lägre klimatavtryck under namnet Hållbart Val. Stjärnägg strävar inte bara efter att vara en ledande aktör för en hållbar äggnäring, utan också att inspirera och engagera hela branschen på dess resa mot en mer hållbar framtid.

Berätta om er innovation, en pallanpassad lösning för ägg i lösvikt

— Denna innovativa förpackningslösning är designad för att bidra till en effektivare transport och lagerhantering, samtidigt som den minskar klimatpåverkan. Initiativet är en del av Stjärnägg löpande arbete med att utveckla mer hållbara förpackningslösningar. Den nya lösviktsbrickan är en unik pallanpassad lösviktbricka innehållande 20 st ägg. Den mindre förpackningen bidrar dels till högre livsmedelssäkerhet och även till minskat matsvinn. Lösviksbrickan är både FSC-märkt och komposterbar.

Stjärnägg stöttar Mustachkampen, berätta.

— Stjärnägg har sedan 2016 valt att stötta Mustaschkampen. Under november varje år finns därför en specialdesignad Mustaschkampen 15-p ägg i handeln. Samarbetet är av stor betydelse. Forskning visar tydligt att en hälsosam kost spelar en avgörande roll för att minska risken för prostatacancer. Genom att stödja Mustaschkampen hjälper Stjärnägg också till att skapa medvetenhet kring prostatacancer och uppmanar män att ta sin hälsa på allvar genom regelbundna kontroller.

Ni stöttar även Majblomman.

— Enligt statistiken lever 1 av 10 barn i Sverige i fattigdom. Som Sveriges ledande äggleverantör vill Stjärnägg ändra på detta genom att stötta Majblomman i arbetet mot barnfattigdom och att ge alla barn samma möjligheter till en trygg och värdig uppväxt. Stjärnägg har därför sedan 2022 valt att stöta organisationen Majblomman. Under april-maj säljs därför en unik ask innehållande 15-ägg från höns frigående utomhus.

— Varje år delar Majblomman ut ekonomiskt stöd till barn i vårt land. Det handlar om enkla men viktiga saker som kläder, skor och fritidsaktiviteter. Att vi kan göra det tillsammans är därför mycket värdefullt. Många barnfamiljer i Sverige saknar marginaler och lågkonjunkturen drabbar barnen hårt just nu.

Varför ska man som konsument välja svenska ägg?

— Kort och gott, svenska ägg är säkra ägg! Ett certifierat svenskt ägg, med den rosa checken på skalet, kan spåras genom hela kedjan från ägget i butik till gården där det är värpt. Ett certifierat ägg med den rosa checken är kvalitetssäkrad i alla led – från hönan ut till butik. Märkningen garanterar att hanteringen uppfyller världens hårdaste krav inom djurvälfärd, livsmedelssäkerhet, smittskydd och produktkvalitet. Hela produktionskedjan skapar dessutom jobb i Sverige. Alla ägg som är märkta med ursprungsmärkningen Från Sverige kommer från certifierade företag.

Varför ursprungsmärker ni med Från Sverige-märkningen?

— Först och främst för att kvaliteten som svenskt ursprung innebär, se ovan, är köpavgörande för såväl kunder som konsumenter. Preferenserna för svenska mervärden gällande ägg är mycket starka. När det gäller ägg så har dessutom Från Sverige-märkningen en direkt koppling till Svenska Äggs certifieringsprogram, vilket också innebär starka mervärden för de svenska konsumenterna vid sidan om det rent geografiska ursprunget.

Har du någon favoriträtt med ägg?

— Det finns så många då ägg är så användningsbart. Förutom att äta ägget kokt, stekt eller som äggröra så har hela familjen fastnat för en mexikansk rätt som heter Huevos rancheros. En perfekt fredagsrätt då den är snabb men ändå festlig och god.

Till sist, vilka mervärden har certifierade svenska ägg?

— Mervärden med svenska certifierade ägg, som ägg med Från Sverige-märkningen, är:

• Salmonellafria ägg
  • Ingen näbbtrimning utförs på hönorna
  • Ingen antibiotika används i produktionen
  • Endast GMO-fritt sojamjöl används, enligt EU:s definition
  • Endast uthålligt producerad soja används
  • Foder till värphöns innehåller inte syntetiska pigment
  • Certifierad livsmedelssäkerhet
  • Certifierat miljöledningssystem
  • Utplockning av höns följer Svenska Äggs policy
  • Uppfyllande av Svenska Äggs Omsorgsprogram
  • Uppfyllande av Svenska Äggs Förebyggande smittskyddsprogram och hälsokontroll i hönsbesättningar
  • Ett svenskt ursprung, från höna till ägg.