En glad och viktig nyhet för svensk ost — Mjölk från Sverige. Nu uppdaterar MAX sina halloumiburgare till svensk Grilloumi®— med 50 procent lägre klimatpåverkan. Grilloumin® är framtagen i samarbete med Fontana och produceras av Norrmejerier.

MAX byter till svensk Grilloumi® – med 50 procent lägre klimatpåverkan

Pressmeddelande från MAX 2022 03 17

Nu uppdaterar MAX sina halloumiburgare till svensk Grilloumi®. Grilloumin® är framtagen i samarbete med Fontana och produceras av Norrmejerier på mjölk från norrländska gårdar med 50 procent lägre klimatpåverkan än halloumin.

När MAX halloumiburgare lanserades i januari 2016 blev den snabbt en favorit bland gästerna. Det långa samarbetet med Fontana som leverantör av halloumi har lett fram till Grilloumin® som tillverkas hos Norrmejerier i Umeå. En stor skillnad är att klimatavtrycket på den nya Grilloumin® motsvarar 8 kilo Co2e per kilo, vilket är 50 procent lägre än för halloumi. Inräknat alla ingredienser har Grilloumi®-burgaren ett klimatavtryck på 0,8 CO2e jämfört med Halloumiburgaren som har 1,2 CO2e. Det minskade klimatavtrycket kommer främst från att mjölkproduktionen i Sverige har lägre klimatpåverkan än på Cypern men också från kortare transporter.

— Efter drygt två års intensiv produktutveckling är vi äntligen väldigt nöjda med smaken på den svenska Grilloumin®. Lika gott som tidigare men med halva klimatpåverkan. Eller om man vill – dubbelt så gott per kilo klimatpåverkan, säger Kaj Török som är hållbarhetschef på MAX Burgers.

Samtliga halloumiburgare på menyn påverkas av bytet, där även namnen uppdateras från halloumi till Grilloumi®. Senare i vår kommer även MAX halloumiburgare bytas ut till Grilloumi®-burgare i dagligvaruhandeln. Bytet uppskattas även av MAX samarbetspartner Svenskmärkning, som står bakom ursprungsmärkningen Från Sverige.

— När MAX väljer svensk Grilloumi® är det en glad och viktig nyhet för svensk ost. Grilloumin® är ursprungsmärkt med Mjölk från Sverige och det betyder att osten är gjord av svensk mjölk och att den är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Tillsammans med märket Kött från Sverige på menyerna, är det tydligt att MAX gör ett medvetet val att servera burgare med svenska mervärden, där god djuromsorg och låg antibiotikaanvändning i djurhållningen ingår, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

För mer information: Erik Filén, presskontakt, 073–8127821, Erik.Filen@max.se

MAX Burgers grundades 1968 och är Sveriges äldsta burgarkedja. MAX vill bli världens bästa burgarkedja och vägen dit är att göra världen lite godare. Både genom att servera de godaste burgarna och genom att vara en god kraft i samhället. Redan 2008 började MAX klimatmärka menyn och klimatkompensera för alla utsläpp från lantbrukarens jord till gästens bord. Sedan 2018 har MAX en klimatpositiv meny, vilket innebär att företaget binder mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut och samtidigt minskar utsläpp i linje med FN:s globala 1,5-gradersmål. Från 2006 har 7-10 procent av den årliga nettovinsten fördelats till fattigdomsbekämpning och 2009 bildades stiftelsen Rättvis Fördelning. Hittills har 301 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning. Kedjan har 179 restauranger, varav 142 i Sverige och sysselsätter 5 500 medarbetare. MAX omsatte 3,6 miljarder kronor år 2020, varav 3,3 miljarder i Sverige.