Smaka på Från Sverige är ett pilotprojekt under Från Sverige-veckorna 2023. Minimarknaderna hålls i fyra butiker i stockholmsrådet med åtta livsmedelsföretag som bjuder på smakprover av Från Sverige-märkta varor. Bild från ICA Maxi Stormarknad Nacka.

Minimarknaderna Smaka på Från Sverige — Från Sverige-veckorna

Från Sverige-veckornas butiksevent Smaka på Från Sverige är igång! Det är ett pilotprojekt med minimarknader som hålls i fyra livsmedelsbutiker i stockholmsrådet med åtta välkända livsmedelsföretag som bjuder på smakprover av Från Sverige-märkta varor och fina erbjudanden. De åtta företagen representerar åtta kategorier av livsmedel och visar därmed på bredden av råvaror, livsmedel och växter som finns Från Sverige-märkta i butiken.

Smaka på Från Sverige visar vägen

Med pilotprojektet minimarknaderna Smaka på Från Sverige visar Från Sverige på bredden av råvaror, livsmedel och växter som ursprungsmärks med Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige. Idag finns det cirka 12000 produkter som är godkända för ursprungsmärkningen från cirka 226 företag. Genom att titta efter märket är det enkelt att hitta varor som lever upp till kriterierna för Från Sverige-märkningen— de svenska mervärdena kommer på köpet.

— Genom pilotprojektet Smaka på Från Sverige vill vi uppmuntra konsumenten att titta efter Från Sverige-märkningen i alla butiksavdelningar och för alla typer av måltider, som vardagsmaten, festmåltiden, frukost, efterrätt och mellanmål. Vi vill visa att det finns Från Sverige-märkta varor i de flesta butikshyllor samtidigt som vi vill dela med oss av vår matglädje. Om Smaka på Från Sverige faller väl ut planeras en uppskalning 2024, säger Ulrika Norvell, tf vd och kvalitetsansvarig på Svenskmärkning AB.

Åtta välkända företag bjuder på smakprov

De åtta livsmedelsföretag som är på plats bjuder på smakprov av Från Sverige-märkta varor och fina erbjudanden. HKScan bjuder på korv, Lantmännen Cerealia på havreringar, Leksands Knäckebröd på knäcke som Gäsene Mejeri lägger sin ost på som pålägg. SIA Glass bjuder på glass, Frödinge på ostkaka, Äppelriket på smakprov på olika svenska äpplen och päron medan Värmdö Musteri serverar äppelmust av svenska äpplen.

Fyra tongivande livsmedelsbutiker i stockholmsområdet

Smaka på Från Sverige skyltas upp ordentligt i butikerna med bland annat skyltar i taket och golvskyltar så att ingen kan missa att minimarknaden är på plats. Premiärbutik var ICA Stormarknad Maxi Nacka (19-21/9), den andra butiken var ICA Stormarknad Maxi Lindhagen (22-23/9). Tredje butiken är Hemköp Torsplan (26-28/9) och finalbutiken är Stora Coop Bromma Blocks (29-30/9).

Från Sverige bjuder på Grön ärtsoppa Från Sverige!

Från Sverige välkomnar till minimarknaderna Smaka på Från Sverige och bjuder på Grön ärtsoppa Från Sverige — med utmärkta svenska råvaror förstås. Receptet är speciellt framtaget för projektet av Ida Bauhn, lagkapten Svenska Kocklandslaget. Receptet får kunden med hem så att soppan kan lagas hemma i det egna köket.

— Med Grön ärtsoppa Från Sverige vill vi bjuda på några av de svenska råvaror som finns att tillgå i butiken året runt. Vi är så glada över det engagerade samarbete företag och butiker visar under Smaka på Från Sverige, det är då resultatet blir som bäst, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning AB.

Svenska mervärden på köpet!

Smaka på Från Sverige är ett pilot- och samarbetsprojekt där företag och butikskedjor tillsammans lyfter ursprungsmärkta varor och de svenska mervärdena som följer med. Att välja Från Sverige-märkta varor bidrar till att gynna svenska mervärden, skapa jobb, stärka den svenska livsmedelsproduktionen och Sveriges försörjningsförmåga.

Den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige på en produkt betyder att varan är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. För varor med flera ingredienser gäller speciella regler — minst 75% är svenskt och råvara av kött, mjölk, ägg, fågel, fisk och skaldjur är alltid utan undantag svenskt. Läs mer om svenska mervärden