Kenneth och Eva Bendroth driver familjeföretaget Munkagrodden som startade 1992. Munkagrodden ligger utanför Munka Ljungby, strax utanför Ängelholm, där de odlar ekologiska groddar som ursprungsmärks med Från Sverige.

Munkagrodden odlar groddar och skott året om

Munkagrodden är ett familjeföretag som startades 1992 och som idag levererar ekologiska och Från Sverige-märkta groddar till butiker, restauranger och caféer i hela Sverige. Vi bad Lovisa Gibrand, Chief Marketing Officer, på Munkagrodden att berätta mer om hur odlingen går till, de olika sorterna och varför de valt att ursprungsmärka med Från Sverige-märkningen.

Berätta om Munkagrodden!

– Allt började som ett litet experiment i en källare i Göteborg och under åren har verksamheten vuxit till att idag leverera Från Sverige-märkta, ekologiska groddar till butiker, restauranger och caféer i hela Sverige. Munkagrodden grundades av Eva och Kenneth Bendroth som fortfarande äger och driver företaget med ambitionen att producera groddar av högsta kvalitet som så många som möjligt kan få tillgång till.

– Den hållbara produktionen av groddar sker i moderna lokaler i Munka Ljungby, strax utanför Ängelholm, berättar Lovisa.

Vilka produkter har ni?

– Alfalfagroddar, böngroddar, broccoligroddar, rödbetsgroddar, rädisgroddar, linsgroddar, purjolöksgroddar och vitlöksgroddar. Vi har även solrosskott och ärtskott.

Berätta om er odling, hur går den till och vad är fördelarna?

– Groddar kräver väldigt lite resurser för att växa, vilket är en av de största fördelarna. De gör väldigt liten påverkan på miljön. De odlas hydroponiskt, det vill säga att de drivs fram enbart med rent vatten helt utan jord, tillsatser eller kemikalier.

Att arbeta för en hållbar framtid är viktigt för oss på Munkagrodden. Det gör vi genom att arbeta klimatsmart och genom att hjälpa människor att komma in på arbetsmarknaden. Vårt mål är att som arbetsgivare kunna göra skillnad, både för vår jord och för människorna som bor här.

Vi vill bidra till en långsiktigt hållbar och hälsosam värld genom att odla groddar med högsta kvalitet med så liten påverkan på miljön som möjligt.

Groddar blir ofta omtalade som klimatsmart och hållbar supermat, och det är för att de innehåller mycket vitaminer och mineraler och inte behöver så stora yttre resurser för att få groddar att växa. Allt som krävs är faktiskt vatten, och omtanke. På vår hemsida går att det läsa mer om hur vi jobbar med hållbarhet.

Hur har marknaden för/synen på groddar förändrats genom åren?

– De senaste åren har groddar gått från att ha setts som dekoration på tallriken till att verkligen bli omtalade som näringsrik och klimatsmart mat med många viktiga näringsämnen och antioxidanter. Groddar kräver otroligt lite resurser för att växa. De behöver endast vatten och är en superföda som inte gör något stort anspråk på vår miljö. Dessutom är det gott!

Hur äter man groddarna bäst? Tips på tillagning?

– Lägg dem på smörgåsen, ha dem i salladen, i en smoothie, använd dem i din matlagning: bön- och linsgroddar är supergoda att ha i groddbiffar, i wok eller i grytor. Använd dem för att dekorera vilken maträtt som helst med smak och färg.

Varför har ni valt att ursprungsmärka med Från Sverige?

– Vi vill att det ska vara enkelt för våra kunder att välja svenskproducerad mat. För oss är det viktigt att allt vi gör är lokalt, och Från Sverige-märket anser vi visar på kvalitet och garanterar att produkterna är odlade, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.

Har du någon favoritgrodd, vilken och hur äter du den?

– Dels har vi alfalfagroddarna och böngroddarna som är klassiker på tallriken, men en grodd som sticker ut lite extra och som är en klassiker i till exempel Danmark, är vitlöksgrodden som förgyller vilken smörgås, sallad eller maträtt som helst.

Var kan man köpa dem?

– I din livsmedelsbutik! Alla butiker har möjlighet att ta in våra groddar, så saknar du någon sort – säg till i din butik.