Tistelvinds ekologiska fermenterade grönsaker — som surkål, kimchi och borsjtj — ursprungsmärks med Från Sverige.

Tistelvind fermenterar svenskodlade grönsaker

Tistelvinds ekologiska fermenterade grönsaker finns i många varianter och smaker. Produkterna är gjorda av svenska råvaror från utvalda bönder och tillverkas i fabriken i Boxholm. Vi bad Jesper och Maria Lindström, som äger och driver Tistelvind, att berätta mer om produkterna, hur fermenteringen går till, fördelarna med fermenterat och varför de valt att märka med Från Sverige.

Berätta om Tistelvinds historia!

– Tistelvind startade som en handelsträdgård på 80-talet. Grundarna började fermentera överskottet från skörden och ganska snart var produktionen och försäljningen av syrade grönsaker deras huvudsysselsättning. Det var 2020 som vi tog över som ägare och fortsatte utveckla företaget, produkterna, de interna processerna och ansiktet utåt.

– Vi började med att utveckla nya smakvarianter för att underlätta för konsumenterna att börja äta fermenterat. Att få jobba och utveckla mjölksyrejästa produkter är något av en dröm som slagit in. Vi båda har en lång erfarenhet av livsmedelsproduktion och ett stort intresserade för mikrobiologi, berättar Jesper och Maria.

Vilka produkter har ni i ert sortiment idag?

– Våra storsäljare är olika sorters surkål och kimchi. Surkålen har vi i en originalversion med kummin och enbär, vilket de flesta associerar med tysk surkål. Vi har även en okryddad surkål med endas vitkål och salt. Den är utmärkt att ha som bas om man vill skapa egna smakkombinationer. Nyligen har vi lanserat en surkål curry morot och en surkål rosé. Båda är lite mer nyanserade i smaken och upplevs som enklare att börja med. Vår syrade rödkål är mustigare och mildare än surkålen, och den passar utmärkt både på julbordet och i sommarsalladen.

– Vår kimchi finns i tre smaker; kimchi medel, kimchi hot och kimchi grill. Alla tre har kimchins typiska smakkombination med vitlök, ingefära och chili. Kimchi grill har en bredare och djupare smak som kommer från fermenterade tomater, rökig paprika och anchochili. Vi har även ett flertal grönsaker, morötter, rödbetor med ingefära och syrad gurka som uppskattas av konsumenter i hela Sverige.

Hur går fermenteringen till?

– Fermentation är en urgammal metod för att få höstens skörd att räcka till nästa årsskörd. Processen är enkel. Kålen strimlas och blandas med salt, och ibland med kryddor, där saltet drar ut vätska ur kålen. Vi trycker ned kålen i stora kärl och förseglar dem så att de blir lufttäta. Sedan tar naturens egna processer vid. Snälla mjölksyrabakterier växer till och skapar en stabil produkt som är både god och nyttig.

– Efter några månader är kålen och kimchin klar att packas i burk. Varje dag producerar vi mellan 1000 och 2000 burkar fermenterade grönsaker, burkar som vi sedan skickar ut till grossister och butiker i hela landet.

Vad är fördelarna med fermenterat?

– Först och främst är det gott. Fermenterat är krispigt och syrligt och passar som tillbehör till så många rätter i så många sammanhang. Våra produkter har många användningsområden och är enkla att avnjuta eftersom de är färdiga att servera direkt ur burken. De går också utmärkt att använda för att göra sallad, en coleslaw, en dagobertmacka eller något annat. En annan fördel med fermenterat är att produkterna, förutom att vara fulla av fibrer, också innehåller myriader av snälla mjölksyrabakterier som kan vara väldigt bra för tarmens funktion.

Hur jobbar ni med hållbarhet?

– När vi producerar produkterna använder vi hela grönsaken, även om kålen är ful eller moroten krokig. Allt går att fermentera. Dessutom är energiförbrukningen vid tillverkningen minimal, eftersom naturen sköter konserveringen. Våra burkar har dessutom en hållbarhet på sex månader vilket gör att butikssvinnet är minimalt.

Har ni tips om hur man bäst äter fermenterat?

Vi brukar ge fyra tips:

Tips 1: Skölj av, lägg surkålen i ett durkslag och skölj av i lite kallt vatten. Tyvärr försvinner ibland smakerna och en del av de snälla bakterierna spolas av.
Tips 2: Blanda med något fett som majonnäs, crème fraiche eller liknande. Fettet kapslar in det syrliga och ger en snällare smakupplevelse.
Tips 3: Blanda med något sött. Riv i ett äpple eller annan färsk eller torkad frukt. Sötman balanserar det syrliga.
Tips 4: Späd ut – blanda de fermenterade grönsakerna i en sallad, utspädningen gör att det blir mindre syrligt.

Eller så gör man kombinationer av ovanstående, det är bara att hitta sitt eget sätt att äta fermenterat.

Varför är ursprungsmärkningen Från Sverige viktig för er?

– Med den nya designen ville vi lyfta fram våra produkters svenska ursprung, både att huvudråvarorna är svenska och att förädlingen sker i Sverige. Då var det ett enkelt val att märkta våra produkter med Från Sverige-märkningen. Märkningen är så enkel och tydlig. Det går inte att missta sig på den. För den stressade konsumenten som har många fler beslut att fatta gör Från Sverige–märkningen att det blir enkelt att välja.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi tror att konsumenterna kommer att efterfråga fler produkter med tydligt ursprung. Man kommer vilja ha mat som är odlad och producerad i Sverige. Dessutom tror vi att man i ännu högre grad kommer vilja ha hälsosam och hållbart producerad mat, där fermenterade produkter är ett mycket bra val, säger Jesper Lindström.