Nu finns en landningssida inför Från Sverige-veckorna 2022, vecka 38 och 39, då vi tillsammans med företag och butiker lyfter Från Sverige-märkta produkter i butiker, kampanjer och kommunikation.

Uppstart för Från Sverige-veckorna 2022 — 10 tips!

Intresset är stort inför Från Sverige-veckorna 2022, som i år arrangeras för tredje gången. Även i år är vecka 38 och 39 inbokade för aktiviteten, då vi tillsammans lyfter Från Sverige-märkta produkter i butiker, kampanjer och kommunikation. Detta för att hjälpa konsumenterna att välja svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter i butiken, i e-handeln och på restaurangen. Fram till den 29 april kan företag och butikskedjor beställa kostnadsfritt butiksmaterial.

— Vi ser ett stort engagemang för Från Sverige-veckorna från de företag, producenter och butikskedjor som ursprungsmärker sina produkter eller har dem i sitt sortiment. De som varit med tidigare år är peppade och vi hälsar alla nytillkomna varmt välkomna. För inspiration har vi tagit fram en landningssida med 10 tips på vår frånsverige.se, där du även hittar information och länkar vidare. Vi erbjuder kostnadsfritt butiksmaterial som kan sitta uppe året runt samt kampanjmaterial, som pallsvep, för större butiksexponeringar. Dessutom finns det film och digitalt material att använda i egna kanaler — och mer kommer, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig Svenskmärkning AB.

I år hjälper Svenskmärkning minst 500 livsmedelsbutiker att skylta upp med butiksmaterial inför Från Sverige-veckorna. Av de butiker som tackade ja till uppskyltning 2021 vill 9 av 10 att det ska vara en återkommande aktivitet. Uppskyltningen görs av Retail House vecka 34-37, och de börjar bokar in butikerna under vecka 18.

— När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning AB.

10 tips inför Från Sverige-veckorna 2022!

Tips 1! Beställ tryckt butiksmaterial senast 29 april!
Tips 2! Jobba anpassat med din kategori
Tips 3! Tryck eget material med Från Sverige-märkningen
Tips 4! Samarbeta, samexponera, skapa erbjudanden
Tips 5! Använd Från Sveriges digitala material
Tips 6! Sprid i egna kanaler, digitala & köpta kanaler
Tips 7! Skapa tävlingar — skapa engagemang
Tips 8! Svara på Från Sveriges 3 frågor!
Tips 9! Tipsa oss om ämnen vi kan lyfta
Tips 10! Håll dig uppdaterad om Från Sverige-veckorna!

Landningssida: Allt om Från Sverige-veckorna, fakta, inspiration & 10 tips

Idag är över 11 300 svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter godkända för märkning från drygt 210 företag. Från Sverige-märket på en produkt betyder att den är odlad, född och uppfödd i Sverige och den är även förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. (20220214)