Sveriges bönder använder, för trettonde året i rad, minst antibiotika i djurhållningen av alla EU-länder under 2022. Det visas i Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning 2023.

Sveriges bönder använder minst antibiotika inom EU även under 2022

Sveriges bönder använder, för trettonde året i rad, minst antibiotika i djurhållningen av alla EU-länder. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning för år 2022, där det även framgår att användning av antibiotika inom djurhållningen som helhet minskar i europiska länder. Ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår, gör det enkelt att hitta trygg och säker mat från svenska bönder och livsmedelsföretag.

Friska djur behöver inte antibiotika

Sverige har en lång tradition av förebyggande hälsoarbete för djur. Genom sund djurhållning, förebyggande djurhälsovård och aktiv sjukdomsbekämpning har vi ett gott läge med friska djur i Sverige.

Ända sedan den Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, började ta fram statistik över förbrukning av antibiotika så har Sverige varit det land inom EU vars animalieproduktion använder minst antibiotika.

Antibiotikaresistens hot mot folkhälsan

Den ökande antibiotikaresistensen i många delar av världen är ett mycket allvarligt problem. En ökad antibiotikaresistens riskerar att skapa en situation där vi kan stå utan verksamma antibiotika för såväl människor som för djur när det gäller vissa sjukdomar.

God djuromsorg har gjort att Sveriges bönder har friska djur och kunnat hålla nere på antibiotikaanvändningen.

Den lägsta nivån någonsin i Europa

Europeiska länder har avsevärt minskat användningen av antibiotika inom djurhållningen, vilket bidrar till en lägre risk för att bakterier blir resistenta hos människor och djur.

Användningen av antibiotika inom djurhållningen som helhet har minskat med 53% mellan 2011 och 2022, vilket nådde den lägsta nivån som någonsin rapporterats. Här nedan kan du se statistik.

Användning av antibiotika till djur inom lantbruket 2022

Polen 196,0

200- mg per kilo skattad vikt

Cypern 254,7

Titta efter märket Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige så vet du att produkten är odlad, född och uppfödd, förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. För sammansatta produkter gäller speciella regler — varan innehåller minst 75% svenskt och ingår råvara av kött, mjölk, ägg, fågel, fisk eller skaldjur är det alltid utan undantag 100% svenskt.