Foto: Tomas Beijar, Technical Sales Manager på frends.

Pressmeddelande -

Från kostnadsbesparingar till kortare tid för implementation – fördelarna med kollaborativ digitalisering i den offentliga sektorn

Nyligen släpptes en rapport som betonar en brist på samverkan mellan svenska kommuner, vilket leder till missade möjligheter för effektiv digitalisering. Detta är en alarmerande upptäckt som Frends vill hjälpa till att lösa – bland annat genom ett integrationsforum.

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) lanserade nyligen en rapport som analyserar läget för digitaliseringen av det svenska samhället, inklusive befolkningens digitala kompetens och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Av rapporten framgår flera fördelar med att dela lösningar och data inom offentlig förvaltning och att en brist på samverkan mellan statliga myndigheter står i vägen för en mer effektiv digitalisering.

Jämfört med andra länder har digitaliseringen av den offentliga förvaltningen i Sverige gått långsamt, med en ojämn leverans av offentliga digitala tjänster. Frends iPaaS är en del av lösningen i den problematiken genom att förespråka lösningar med öppen källkod och strömlinjeformade integrationssystem. Tomas Beijar, teknisk försäljningschef på Frends, förklarar:

“En del i vårt arbete med att vända den här negativa trenden är att vi skapat ett integrationsforum för kommuner. Det hittas på Github, där våra kunder kan dela både designmallar och tekniska komponenter, och i en kanal på Teams, där de kan diskutera lösningarna med varandra, ställa frågor och dela andra tips.”

Samarbetet är kärnan
Huvudsyftet med forumet är att uppmuntra kommuner att hjälpa varandra och att dela med sig av sina egna lösningar eller lösningar som utvecklats av Frends i tidigare projekt.

“Forumets kärna är samarbete, med fokus på att öppna upp och dela den stora kunskap och expertis som finns bland deltagarna. Förmågan att samarbeta och kunskapsdela mellan kommuner är avgörande, särskilt i samband med den fortsatta digitaliseringen av den offentliga sektorn. För kommuner kommer detta innebära kostnadsbesparingar, kortare implementationstider och minskat beroende av leverantörer” säger Tomas och fortsätter:

“Inledningsvis diskuterade vi huruvida man behöver ta ansvar för det man delat om det inte fungerar för en annan kommun. Vi bestämde oss dock för att ta bort den oron helt. Kommuner bör snarare se på de delade lösningarna som en startpunkt som behöver justeras för att passa deras specifika behov. På det sättet kan vi uppmuntra fler att delta.”

Tar hjälp av varandra
Frends forum kommer i framtiden att fortsätta ge kommuner möjlighet att dela och lära av varandras lösningar.

“Antalet deltagare ökar hela tiden och det verkar som att det här verkligen är något kommunerna har längtat efter – särskilt de mindre kommunerna som har lägre budget och mindre resurser. Om en större kommun kan dela med sig av sin lösning för exempelvis ett elevsystem kan det verkligen lätta på bördan för de mindre”, säger Tomas.

Framöver kommer Frends att fortsätta utveckla forumet och hålla det intressant och levande. Det kan exempelvis inkludera fysiska möten, seminarier, gästföreläsare, specifika teman och “forumdagar” för att öka interaktionen mellan deltagare. Frends diskuterar också möjligheten att skapa forum för andra sektorer. Tomas förklarar:

“Vi har fått förfrågan om forum för kunder i andra branscher, men vi befinner oss ännu bara i början av den resan." För närvarande försöker vi hitta gemensamma faktorer så att de verkligen kan dra nytta av ett forum – precis som kommunerna gör idag.”