Så skapar Presto en säkrare värld och räddar fler liv.

Så skapar Presto en säkrare värld och räddar fler liv

Presto AB erbjuder företag och organisationer helhetslösningar för att skydda sig mot brand och olyckor, med siktet inställt på att bli den främsta aktören i Europa när det kommer till att rädda liv. Med sig på tillväxtresan har de Frends kraftfulla och skalbara iPaaS – Integration Platform as a Service.

Presto har gjort sig kända inom området brandsäkerhet, men med åren har företaget utvecklats och breddat sin vision. De siktar nu på att bli en ledande aktör i hela Europa, inte bara inom brandsäkerhet, utan även när det kommer till säkerhetsutbildningar och första hjälpen.

Jonathan Varli är ansvarig för system- och utvecklingsteamet på Prestos koncern och stöttar upp verksamheten när det kommer till digitaliseringsbehov. Han har varit en nyckelspelare när det kommer till att bygga upp Prestos Group IT från grunden, något som varit både intensivt och svårt men framförallt roligt.

För att uppnå sina mål och hantera olika utmaningar har Presto tagit hjälp av Frends iPaaS, en integrationsplattform som kortar ned utvecklingstiden och ökar effektiviteten på olika sätt.

”I Frends iPaas har vi hittat en samarbetspartner som ökar vår effektivitet när det kommer till att hantera olika utmaningar. Det känns både tryggt och helt grundläggande att ha en kraftfull integrationsplattform på plats när man vill skala upp och bredda sig,” säger Jonathan Varli, Head of IT Systems & Development på Presto AB.

Innan Presto etablerade sin Group IT och en integrationsstrategi, var de beroende av olika IT-leverantörer och deras integrationer, något som ledde till problem med föråldrade lösningar och onödiga kostnader. Det var svårt att göra egna anpassningar i leverantörernas integrationer, vilket orsakade både tidskrävande och kostsamma åtgärder.

”Jag utarbetade en integrationsstrategi som bland annat innefattade att utvärdera olika integrationsplattformar. Efter noggrann efterforskning valde vi Frends iPaaS som integrationspartner, och det är för att deras plattform är både kraftfull och har moderna funktioner samt ett användarvänligt gränssnitt. Dessutom fanns en stark vilja att samarbeta från Frends håll, vilket stöttat oss i vår tillväxtresa. Dessutom kommer Frends också ansvara för att exportera data från våra system in i Power BI,” säger Jonathan Varli, Head of IT Systems & Development på Presto AB.

Resultatet av samarbetet har varit en stor framgång. Presto har nu en effektiv lösning som har minskat utvecklingstid och kostnader för olika incidenter, Jonathan menar att utvecklingskostnaderna har minskat med närmare 70%.

De har även fått tillgång till Frends logg och en ökad effektivitet vid uppgraderingar. Frends har även hjälpt Presto att automatisera processer, få kontroll över sina integrationer och optimera egna verksamhetsprocesser. Deras partnerskap har också främjat samarbetet mellan Prestos verksamhetspersoner och deras IT-team. De kan nu snabbare gå från idé till lösning.

Presto AB är mitt i en stor tillväxtfas med målet att bli ledande i Europa när det kommer till att hjälpa företag och organisationer att skydda sig mot brand och olyckor. I Frends kraftfulla och skalbara integrationsplattform har de en samarbetspartner som gör resan mot toppen lite enklare.

Om Presto
Presto AB grundades 1959 och är Nordens ledande aktör inom brandsäkerhet. Genom helhetslösningar, utbildningar och abonnemangstjänster skapar vi brandsäkra miljöer för små och stora företag i hela Norden. Varje år besöker vi 80 000 kunder, utbildar 60 000 deltagare och återvinner 100 000 brandsläckare vid vår anläggning i Katrineholm. Det är så vi skapar ett tryggt, modernt och hållbart brandskydd. Presto omsätter drygt 1 miljard kronor. Läs mer på www.presto.se.