Friendsrapporten 2016 —  med unika uppgifter från de yngsta eleverna

Friendsrapporten 2016 — med unika uppgifter från de yngsta eleverna

Till Friendsrapporten 2016, som lanseras i dag, har vi för första gången undersökt situationen för de yngsta barnen, de i årskurserna F-3. Resultatet visar att fyra av tio känner sig otrygga någonstans på skolan. Dessutom är var fjärde elev i samma åldersgrupp rädd för att lämnas ensam på rasten.

Du hittar rapporten här.

Det är 13 245 elever i åk F-3 som har svarat på frågor om trygghet, trivsel och kränkningar i deras vardag på skolan.

— Flera av de ungdomar jag har mött i jobbet har berättat att deras långvariga utsatthet började redan i förskoleklassen. Min slutsats är att vi måste ge de allra yngsta en trygg skolgång, för då minskar risken att de hamnar i utsatthet senare i livet, säger Friends generalsekreterare Lars Arrhenius.

– Detta understryker Friends krav på att det förebyggande arbetet måste sättas in tidigt. Vi har allt att vinna på det, både mänskligt och samhällsekonomiskt. Vår rapport Mobbningens kostnader visade att den mobbning som sker på våra skolor under ett år, kostar samhället 17,5 miljarder under de kommande 30 åren.

Friends har, precis som tidigare, också ställt frågor till elever i årskurs 3-6 och 6-9, samt skolpersonal. Andra intressanta resultat från årets enkäter:

* 7,5 procent av eleverna i årskurs 3-9 har utsatts för mobbning det senaste året. Det motsvarar nästan två elever i varje normalstor klass.

* En femtedel av eleverna i årskurs 3-9 har blivit kränkta av en annan elev det senaste året.

* Av de elever i årskurs 3-6 som har utsatts för kränkningar, uppger 19 procent att det har handlat om vilket land man kommer ifrån.

* Av de elever i årskurs 6-9 som har utsatts för kränkningar, uppger 11 procent att det har handlat om deras etniska tillhörighet.

* Både mobbning och kränkningar är vanligare på mellanstadiet än på högstadiet.

– Lärare, förskolelärare och övrig skolpersonal måste få en rimlig chans att leva upp till Skollagens krav på trygghetsarbetet. Här vilar ansvaret tungt på huvudmännen, säger Lars Arrhenius.

Fritextsvar:

”Likabehandlingsarbetet borde prioriteras högre. Vi kan inte lära otrygga barn något” (Skolpersonal)

Friendsrapporten baseras på Friends kartläggningstjänst, där 34 319 barn och unga har svarat på frågor om trygghet, kräkningar och mobbning. 13 245 av de svarande går i årskurs F-3; 11 000 av dem går i årskurs 6-9; 10 074 går i årskurs 6-9. Personalenkäten har besvarats av 3567 anställda, varav 2938 är lärare och 118 skolledare. Deltagande skolor är inte utvalda av Friends, men samtliga har valt att göra en kartläggning av sin situation med hjälp av Friends.