Invoicery Ints båda affärsområden växer starkt

Invoicery Int fortsätter att växa. I Sverige ökade nettoomsättningen de tre första kvartalen med 16,2% jämfört med 2018. I Norge ökade omsättningen med 15% och verksamheten i Finland nådde redan i augusti årsmålet för 2019 avseende antal egenanställda. Affärsområde B2B ökade omsättningen med 41,9% till 81 MSEK, jämfört med 2018. Även egenanställningen (B2C) ökar starkt, upp 14,6% till 756 MSEK.

Invoicery Int, där bland annat Frilans Finans AB ingår, har två verksamhetsområden. B2C gör det möjligt att fakturera utan företag som privatperson medan verksamhetsområde B2B erbjuder företag och organisationer lösningar för att hantera intermittent anställd personal.

– Den uppdragsbaserade arbetsmarknaden är i fortsatt tillväxt och i just Q3 är egenanställningen i en utvecklingsfas som kommer leda till en mer mogen och etablerad form att organisera arbete. För företag med intermittent anställd personal ökar behovet att samla medarbetarresurser på en enda faktura, och samtidigt få en försäkran att alla regulatoriska krav efterlevs till fördel för såväl företaget som medarbetarna. Koncernens mål är att svara mot de behov som finns, säger Stephen Schad, CEO Invoicery Int.

Internationellt hade koncernen en positiv utveckling i framför allt Norge och Finland. I Norge är prognosen att nå 18% tillväxt 2019, jämfört med 2018, i Finland har årsmålet för antal fakturerande egenanställda redan uppnåtts. I hela koncernen uppgick antalet egenanställda och intermittent anställda totalt för tre första kvartalen 2019 till 21 069 stycken, jämfört med 18 644 motsvarande period 2018, en ökning med 13,0%.

Till följd av den internationella satsningen, och ökade marknadskostnader i Sverige, är resultatet på koncernnivå negativt jämfört med motsvarande period 2018. De högre kostnaderna för internationaliseringen är enligt plan, medan utfallet varierar mellan länderna. I Finland utvecklas verksamheten bättre än planerat, Norge följer planen, medan övriga länder ligger efter plan.

– Den kraftiga tillväxten tynger förvisso resultatet just nu, men visar samtidigt på att vi lyckas med vårt uppdrag att “ge människor makt över sitt eget arbete”, säger Stephen Schad, CEO Invoicery Int. Allt fler människor får möjlighet att använda sina talanger och utveckla sin potential genom oss, något som i sig själv är en stor vinst. När de internationella bolagen etablerat sig på sina marknader kommer även den monetära vinsten att komma eftersom kostnaderna då, i enlighet med delningsekonomins principer, avtar i relation till omsättningen.

Sedan september 2017 är holdingbolaget Invoicery Partners Sweden AB noterade på Pepins Market. Nästa möjlighet att handla i aktien inleds 2019-12-04. Mer information om hur handeln går till finns här.

För mer information, kontakta:

Marcus Jonsson, Marknadschef på Invoicery Int, marcus.jonsson@frilansfinans.se, +46 (0)70 513 66 48