NY VERSION: Ojämlik bedömning av nationella prov i svensk skola

NY VERSION: Ojämlik bedömning av nationella prov i svensk skola

Högre konkurrens mellan skolor leder inte till mer generös rättning på nationella prov. Det visar en ny studie från Skolinspektionen som jämför skolornas egen rättning av nationella prov med den rättning som en extern kontrollgrupp gjort. Rapporten pekar också på ett antal
problem med likvärdig bedömning i hela den svenska skolan.

- Rapporten visar att det finns problem med likvärdighet i bedömning både i kommunala och fristående skolor. Vi behöver arbeta gemensamt för att komma tillrätta med detta och ska som bransch ta vår del av ansvaret, säger Claes Nyberg vd på Friskolornas riksförbund.

Studien har undersökt om det finns systematiska skillnader mellan hur olika grupper av elever bedöms när det kommer till nationella prov. Bland annat får pojkar och elever med utländsk bakgrund lägre provbetyg medan elever där båda föräldrarna är högutbildade får högre provbetyg än vid en extern kontrollbedömning.

Jämförelsen visar att på vissa prov har fristående skolor i genomsnitt en generösare rättning än kommunala skolor, men även att det finns prov där kommunala skolor avviker på liknande sätt. Rapporten ger inte stöd till att ökad konkurrens mellan skolor leder till en mer generös bedömning då avvikelserna inte är relaterade till andelen av en kommuns elever som går på fristående skolor.

- Varken hög konkurrens mellan skolor eller att skolor drivs i bolagsform leder enligt rapporten till en mer generös bedömning. Det är två myter som rapporten slår hål på, säger Claes Nyberg.

För att rätta till problemen föreslår Skolinspektionen bland annat tydligare bedömningsanvisningar, fortbildning för lärare i bedömning, anonymiserade prov och att skolorna ska sträva efter sambedöming där flera lärare bedömer samma prov.