Friskolereformen 30 år

Stolt friskolebransch samlas för årskonferens

Skolan är en av valets stridsfrågor. Regeringen mobiliserar och riktar udden mot landets friskolor. Karl Wennberg, som tilldelats Barbara Bergströms professur, Odd Eiken, statssekreterare då friskolereformen infördes och några utav de skolpolitiska talespersonerna deltar på torsdagens (28 april) konferens 30 år med friskolereformen - nu går vi vidare.

- Friskolesverige har mycket att vara stolta över och just i år finns särskild anledning att visa det när friskolereformen fyller 30 år. Nu utmålas reformen som början på slutet för en likvärdig och bra skola i Sverige – och det stämmer ju helt enkelt inte! Säger Ulla Hamilton, vd Friskolornas riksförbund.

Årsmöteskonferensen går till botten med friskolereformens tillblivelse med vittnesmål från tiden det begav sig. Och med hjälp av forskningen kastar vi ljus på de effekter reformen har fört med sig.

- Debatten präglas av för lite fakta och för mycket av seglivade myter. Det går inte en vecka utan att vi ser samma felaktigheter återupprepas i friskoledebatten. Och till viss del är det inte så konstigt eftersom mycket är komplext, som exempelvis skolpengssystemet eller kvalitetsmätningar, fortsätter Ulla Hamilton.

Trots att hoten mot friskolesektorn är stort saknas inte viljan att utveckla och förbättra. Behovet av nya lösningar ökar också i takt med att elevsammansättningen blir alltmer komplex och heterogen. Dagen avrundas med visioner av hur morgondagens skola ska se ut och hur fristående skolor kan fortsätta bidra.

- Jag frågar mig om de som motarbetar friskolor förstår konsekvenserna. Det rör sig inte bara om valfriheten och mångfalden. För det rör sig också om det positiva förändringstrycket och om innovationskraften. Stoppar ni de som tänker nytt kommer det förbli som det alltid varit, avslutar Ulla Hamilton.

Årsmöteskonferensen arrangeras av Friskolornas riksförbund och hålls på Scandic Continental. Strax efter konferensen håller förbundet årsmöte och väljer då sin nya styrelse samt ordförande. Årsmöteskonferensen är öppen för alla men årsmötet är enbart för förbundets medlemmar.

Hela programmet för dagen finns att tillgå här nedan alternativt på Friskolornas riksförbunds hemsida där du även kan anmäla dig till konferensen.

08.30 – 09.00 Registrering och frukost

09.00 – 09.10 Inledning
Per-Arne Andersson, ordförande Friskolornas riksförbund

09.10 – 09.40 Så här tänkte vi – om friskolereformens tillkomst
Odd Eiken, statssekreterare 1991-1994 till skolminister Beatrice Ask (m) Utbildningsdepartementet

09.40 – 10.20 Så har det blivit – vad säger forskningen?
Mårten Blix, fil dr i nationalekonom, knuten till Ratio och IFN. Han har, tillsammans med professor Henrik Jordahl, skrivit boken Privatizing Welfare Services (Oxford University Press, 2021)

10.20 – 10.45 Kaffepaus, besök utställare

10.45 – 11.45 Då skulle friskolor vara ett tydligt alternativ – idag ökar kraven på att alla skolor ska vara lika – oavsett huvudman.
Vad innebär detta för svensk skolas utmaningar och utvecklingsmöjligheter?
Rundabordssamtal med Anders Johnson, skriftställare och författare, Anita Westerberg, vd Hudikskolan, Håkan Johansson, grundare av Frida utbildning och Cecilia Carnefeldt koncernchef Kunskapsskolan.

11.45 – 13.00 Lunch

13.00 –13.30 Vad vet vi om framgångsfaktorer för skolor?
Karl Wennberg innehavare av Barbara Bergströms professur, Handelshögskolan Stockholm

13.30 – 14.45 Hur vill vi att skolan ska se ut 2040 – vad krävs för att komma dit?
En kvalitativt bra skola är avgörande för människors möjligheter att förverkliga sina drömmar och för svensk konkurrenskraft. Vad behövs för att svensk skola ska vara ledande 2040?

Om det samtalar Carl Heath, senior forskare RISE, Johan Sjölin friskoleentreprenör, Malin Stjernman vd Fridaskolorna, Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi IFN och de utbildningspolitiska talespersonerna Lars Hjälmered (M), Fredrik Christensson (C), Fredrik Malm (L), Christian Carlsson (KD) samt Patrick Reslow (SD), om deras bild av hur skolan ska se ut 2040 och hur vi kommer dit

14.45 – 15.00 Avslutande ord

Ulla Hamilton, VD
072-529 27 70, ulla.hamilton@friskola.se

Ylva Skoogberg, presskontakt

072-222 78 04, ylva.skoogberg@friskola.se

Friskolornas riksförbund är branschorganisationen för fristående förskolor och skolor. Vi har drygt 500 medlemmar över hela Sverige som drivs av föreningar, kooperativ, stiftelser och aktiebolag. Totalt har våra medlemmar fler än 1200 verksamheter i olika storlekar och med olika pedagogiska inriktningar och sätt att arbeta.