Årets revanschister är entreprenörerna Deqa Abukar och Amal Said, foto Miriam Linné

Anders Carlbergs minnespris 2020: Deqa Abukar och Amal Said är Årets revanschister

Årets revanschist går i år till två personer som trots motgångar och utan självklara förutsättningar för framgång styrt sin energi i en positiv, utvecklande och samhällsnyttig riktning, och som nu ger tillbaka till samhället som entreprenörer, kreatörer och möjliggörare. Årets revanschister är entreprenörerna Deqa Abukar och Amal Said.

Deqa Abukar och Amal Said är två personer med starkt driv i livet. De är grundare av Bridge Kista som är en handels- och mötesplats för entreprenörskap och de är båda engagerade i flera projekt som främjar mångfald och jämställdhet. De drivs båda av en stark vilja att jobba för en positiv samhällsförändring, inte minst när det gäller den köns- och rasdiskriminering som de själva upplevt.

Minnesprisets jury skriver i sin motivering:

Pristagarna har skapat verklig förändring genom entreprenörskap. De har till och med omdefinierat begreppet entreprenörskap. Deras nätverk Womenisa för att främja kvinnors företagande har öppnat dörrarna till entreprenörskap för kvinnor i hela landet. De arbetar båda inom den framgångsrika startup-hubben BLING i Kista, som en av pristagarna var med om att starta för sex år sedan. Deras senaste projekt är Bridge, en butikslokal och utställningsyta i Kista Galleria där lokala entreprenörer kan ställa ut och visa upp sina varor och idéer.

Priset delas ut vid en ceremoni på Fryshuset i Stockholm den 13 november. Se prisutdelningen här

Vad betyder entreprenörskap för er?

– Entreprenörskap är så bra för genom det kan man använda sina styrkor, det man brinner för och är bra på, till något som man kan jobba med. Skolformen kanske inte är för alla, men hittar du väl ditt område så kan entreprenörskap vara för alla. Det som vi är glada över är att vi representerar en stor grupp människor. Genom igenkänning och representation kan andra människor inspireras att tro på sig själva, för att kunna utvecklas och nå sin fulla potential, säger Amal.

Vad har ni för tips till andra unga tjejer med entreprenörsdrömmar?

– Våga vara obekväm! Ofta uppmuntras man i samhället att göra det man kan och att inte vara för riskbenägen. Men det är viktigt att utsätta sig i själv för situationer där man kan bli obekväm. För det är endast då du kommer lära dig, växa som person och komma över dina egna hinder. Jag har hela livet kämpat med känslan osäkerhet men istället för att sänka mig har den har fått mig att våga mer och prestera, så det är mitt bästa tips, säger Deqa.

– Våga ta plats! Lyssna på andra som har lyckats inom sina branscher, vad har de gjort och hur. Jag har läst på en massa om flera framgångsrika personer som t ex Elon Musk, och varit nyfiken på allt kring det. Tänk även positivt för då kommer positiva saker att hända. Ta hjälp av mentorer för de kan ge värdefulla råd och få dig att fokusera på rätt saker, vilket inte alltid kan vara självklart att se själv. I Womenisa har vi mentorskap som en del, och det är så uppskattat och värdefullt, säger Amal.

Vad har ni för framtidsplaner?

– Vi är båda mammor, och när vi fick barn blev allt mycket mer personligt. Att skapa en samhällsförändring blev liksom en kamp mot klockan eftersom vi vill att våra barn ska leva i ett klimat där de inte ska behöva överbevisa sig. Vi kommer inte att finnas för alltid, Bridge kanske inte finns kvar om några år, men tanken bakom, visionen – att sträva efter ett samhälle där alla har samma förutsättningar – kommer vi alltid ha kvar och vi kommer att fortsätta jobba för att det ska vara en självklarhet. Jag vill förändra inte bara vårt lokalsamhälle utan världen, och jag kommer göra det, säger Deqa.

Läs hela intervjun med Deqa och Amal här.

Om Anders Carlbergs minnespris

Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades en minnesfond. Minnespriset delades ut första gången 2016.

Priset delas ut som hederspriserna ”Årets påverkare” och ”Årets revanschist”, och som stipendium till ”Årets unga förebild”, samt när det finns skäl till det, ett hederspris för ”Livsgärning”.

Juryn består av Johan Oljeqvist, Fryshusets vd; Leo Razzak, social entreprenör; Lawen Redar, riksdagsledamot; Alexandra Mörner, näringslivsprofil; Mikael Gordon Solfors, näringslivs- och nöjesprofil; Tjia Torpe, politisk kulturprofil; Beatrice Clarke, idrottsprofil; Ung representant för 2020 är Rahwa Dagnew.

2020 års pristagare

Årets påverkare: Jason Diakité – artist och författare; Årets revanschist: Deqa Abukar och Amal Said – entreprenörer; Årets unga förebild: Ibbi Chune Jogestrand – fritidsledare, DJ och modell; Hederspris för livsgärning: utdelas postumt till Gösta Vestlund (1913 - 2020) – författare och folkbildare.

Presskontakt

För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna Carin Balfe Arbman, carin.balfe-arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08. www.fryshuset.se