Angående Malmö stads meddelande om samarbetet med Lugna Gatan

Idag, onsdagen den 16 september skickade Malmö stad ut ett pressmeddelande om att stadsdelarna förordar att inte förnya avtalet med Lugna Gatan. Stadsdelarna vill ta fram ett nytt koncept på förebyggande arbete. Man betonar också att det är väldigt viktigt att ta tillvara på de goda erfarenheter som finns och det starka förtroende som Lugna Gatan-värdarna har ute i stadsdelarna. Erfarenheter vi ser fram emot att kunna utveckla tillsammans, redan idag står 150 ungdomar i kö för att gå med i Lugna Gatans juniorgrupper.

Malmö stads tjänstemän tar upp tre anledningar till stadsdelarnas rekommendationer. Eftersom vi har fått många frågor angående stadsdelarnas rekommendationer vill vi ta tillfället i akt att svara på de anledningar som tas upp i meddelandet.

Angående kommunikationen mellan stadsdelar och Lugna Gatan kring barn och unga i riskzon:
I vårt arbete har vi kontinuerligt informerat om de ungdomar som vi ansett behövt stöd både till skolornas personal - rektorer, kuratorer etc. och stadsdelarnas styrgrupper alltså till personer som har den absoluta anmälningsplikten enligt socialtjänstlagen.

När det gäller den bristande dialogen med stadsdelarna angående Lugna Gatans rekrytering:
Stadsdelarna har sedan i våras medverkat och haft full vetorätt när det gäller rekrytering av all personal till Lugna Gatan.

Polisens avståndstagande:
I Kvällsposten 16 september, uttalar sig Lars Håkan Lindholm vid Malmöpolisen om att man inte har tagit officiellt avstånd från Lugna Gatan. Däremot stämmer det att vi inte har haft en bra relation till varandra. Det är något som Lugna Gatan och Fryshuset står öppna för att arbeta upp tillsammans med polisen. Ett förbättrat samarbete skulle gagna båda parter.

Vi ser att Fryshusets/Lugna Gatans metoder är ett viktigt komplement för Malmös ungdomar och vi ser fram emot att hitta nya samarbetsformer där både vi, tjänstemännen och politiker kan vara nöjda.

Lugna Gatan har funnits i Malmö sedan år 2005 då Malmö stad beslutade att Lugna Gatan skulle starta verksamhet i tre stadsdelar; Fosie, Rosengård och Södra Innerstaden. Sedan starten arbetar vi med styrgrupper, både i skolorna och i stadsdelarna, som sätter upp mål för arbetet och följer upp arbetets gång. I stadsdelarna ingår Lugna Gatan i de så kallade SSP-grupperna (skola, socialförvaltning och polis).

I Rosengård arbetar vi på Örtagårdsskolan och ute i stadsdelen (5 värdar)
I Fosie finns vi på Munkhätteskolan och ute i stadsdelen (5 värdar)
I Södra innerstaden finns vi på Möllevångsskolan och i Seved (5 värdar)

Hur Lugna Gatan arbetar kan man bland annat följa i dokumentärserien Älskade, hatade förort som sänds i 8 avsnitt på svt1 måndagar 21.30.

Lugna Gatan är ett långsiktigt utbildnings- och integrationsprojekt som har funnits sedan 1995. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och har ca 150 anställda och 800 ideellt engagerade ungdomar. Verksamheten består av flera grenar med olika verksamheter men vi har alltid samma mål och metoder. Lugna Gatan arbetar inom kollektivtrafiken, i stadsdelar och skolor, nattvandrar och närvarar vid tillfällen då många ungdomar samlas, exempelvis vid ungdomsdiscon. www.fryshuset.se/lugnagatan.se