CIDES - Fryshuset startar helhetssatsning för att motverka destruktiva gäng och subkulturer

Center för Information om Destruktiva Subkulturer (CIDES) kommer arbeta med att utveckla och sprida effektiva metoder för att motverka destruktiva gängbildningar. CIDES kommer att arbeta direkt med ungdomar som är eller har varit med i gäng – och med politiker, myndigheter och andra viktiga samhällsaktörer. Verksamheten leds av Camila Salazar Atias, en ung kvinna med bred erfarenhet av arbete med gäng. I fem års tid forskade hon i New York och följde då på mycket nära håll det kriminella gänget The Almighty Latin King and Queen Nation.

CIDES utgångspunkt är att destruktiva grupper - vare sig det gäller kriminella gäng, MC-klubbar, extremiströrelser eller andra - inte bara är polisens och rättsväsendets uppgift – utan ett samhällsansvar som delas av många aktörer och att lösningarna måste skapas utifrån den verklighet som råder i de miljöer där grupperna bildas. En verklighet som i stor utsträckning är fullkomligt skiljd från det liv som råder i det vanliga samhället.

CIDES kommer därför att arbeta direkt med ungdomar i dessa miljöer. Ungdomarna ingår i ungdomsråd som har rekryterats i de mest utsatta förorterna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ungdomarna ska komma med idéer och förslag kring vad de själva skulle behöva för att inte gå med i gängen. Förslagen kommer att sammanställas av CIDES och föras över till verksamhetens nätverk bestående av politiker, forskare, polis och socialtjänst, skola och fritidsverksamheter, arbetsmarknadsrepresentanter, kriminalvård och den tredje sektorn. Målet är att få fram konkreta och effektiva förslag samt skapa prestigelösa handfasta samarbetsformer mellan inblandade aktörer.

Utifrån sina erfarenheter av New Yorks gängvärld hoppas Camila Salazar Atias kunna bidra till att Sverige inte begår samma misstag, d.v.s. påskyndar gängbildning och kriminalitet genom nedskärningar av välfärden samt försumma den utslagsgivande kunskap som finns hos unga människor som lever i närheten av gängen.

Det finns även personliga skäl till Camilas starka engagemang i frågan. När hon lämnade New York bad gängmedlemmarna i Latin Kings och Queens henne om en enda sak - att aldrig sluta kämpa för att ge ungdomar ett bättre liv än det de själva hade levt.

CIDES finansieras med stöd av Allmänna Arvsfonden

För mer information kontakta Camila Salazar Atias tfn 0739 50 23 72 camila.salazar@fryshuset.se

CIDES i Almedalen

CIDES presenteras vid seminariet "Vi struntar i förortsungarna - de är ändå bara ute och slåss" i Almedalen, torsdag 8 jul, kl 9:30 - 10:45, på högskolan på Gotland, Cramérgatan 3, B 24.

Medverkar gör Carin Götblads - länspolismästare Stockholm samt ungdomar både från hennes och från CIDES/Fryshusets ungdomsråd, Thomas Bodström (S) - ordförande i Riksdagens Justitieutskott med flera politiker samt Camila Salazar.

För information om seminariet kontakta Selene Cortes, Fryshuset, tlf 0739-50 24 73, e-post: selene.cortes@fryshuset.se