Fryshuset tar första steget mot en mer hållbar skolmat ihop med Rosendals Trädgård.

Fryshuset lanserar hållbar skolrestaurang ihop med Rosendals Trädgård.

Mat som är bra för hälsan och miljön är målet när Fryshuset nu tar första steget i ett nytt hållbarhetsexperiment ihop med Rosendals Trädgård. Med stöd i forskning och utifrån ungas egna önskemål agerar vi för att förbättra ungas möjligheter att ställa om sin kost till att bli mer hållbar .

I våras fick världen beskedet av forskningen – vi kan äta oss bort från de värsta klimatscenariorna*. Om vi halverar matsvinn, ställer om till planetsmart kost och uppdaterar våra produktionsmetoder så kan vi klara att försörja så många vi förväntas bli på jorden på ett hållbart sätt. Och i vår nya skolrestaurang, pågår just nu ett spännande arbete för att omsätta forskning till praktik. Här testas allt ifrån menyer till presentationsteknik ihop med kökschefen Martin Wessinger som är drivande i omställningen.

”Vi påstår inte att vi gör allt rätt från början, utan vi ger oss in i experimentet med en vilja och en tydlig ambition, och vetskapen om att allt vi gör nu är bättre än det vi gjorde innan. Det viktiga är att bestämma sig och börja agera, så analyserar vi och korrigerar under resans gång.”, säger Martin Wessinger.

Jakten på en mer hållbar skolmat backas upp av Rosendals Trädgård, som erbjuder kontakt med forskningen och en plats att utforska hur vi behöver odla för att respektera gränserna för vad planeten och vi själva mår bra av.

”Vi har under ett och ett halvt år arbetat fram ett ”miniatyrlantbruk” ute på Rosendal i kontinuerlig dialog med forskare med målbilden att förstå hur vi behöver äta och odla runt Östersjön för att klara att försörja så många människor som vi förväntas bli på planeten, på ett hållbart sätt. När vi träffade Fryshuset så uppstod en möjlighet att omsätta teorin i praktik på en verkligt stor skala, att gå från Nörd-Proof till Mass-Proof.” säger Anna Emmelin, koordinator för Rosendals hållbarhetsinitiativ Take Care of your Square**.

Planen är att stödja varandra i våra respektive verksamheter för att sedan bjuda in fler aktörer att bidra till experimentets framgång. Om ett halvår bjuder vi in odlare, kockar, forskare, producenter, kommunikatörer, konstnärer, organisationer, näringsliv och nätverk – alla ni som behövs för att förbättra ungas möjligheter till klimatsmart mat, både hemma och i skolan.

”Fryshuset har genom åren testat och utmanat oss själva och samhället utifrån ungas behov. Vi ser fram emot att kasta oss ut i denna nya utmaning, där unga får den kunskap de behöver för att driva på och där vår egen skolrestaurang är aktiv i förändringsarbetet. Det enda vi vet med säkerhet är att vi behöver vara många som delar erfarenheter och går samman på bred front. Då kan vi skapa verklig förändring för våra unga och för vår planet”, säger Anja Frey, Chef för Fryshuset Stockholm.

Vill du veta mer om projektet eller vara med och bidra, kontakta Anja Frey, Chef för Fryshuset i Stockholm eller Anna Emmelin, koordinator på Rosendals Trädgård.

Anja.Frey@fryshuset.se

Anna@rosendalstradgard.se

* The EAT Lancet Commission, BERAS (beras.se) SLU – Röös mfl.

Rapporten Cities and circular economy for food utgiven i januari i år av The Ellen MacArthur foundation ger en bra sammanfattning av forskningsläget och förklarar begreppet regenerativa livsmedelssystem.

** Take Care of your Square är en hållbarhetsrörelse som drivs av Rosendals Trädgård, och utgår ifrån den odlingsyta vi har per person, 2000m2, om alla på jorden delar lika på den mängd åkermark som finns.