Nytt skateboardprojekt i Eslöv ska hjälpa unga nyanlända in i samhället

Nytt skateboardprojekt i Eslöv ska hjälpa unga nyanlända in i samhället

Nu startar Skate Nation upp kostnadsfria träffar för nyanlända ungdomar i Eslöv. Med skateboardåkning som verktyg jobbar vi för att stärka språkutveckling, integration och självkänsla för att skapa bättre förutsättningarna för unga att lyckas i skolan och på arbetsmarknaden.

— Vi har sett att skateboard verkligen fungerar som ett verktyg för att hjälpa nyanlända in i samhället. De lär sig språket snabbare, samtidigt som de får nya vänner och känner att de har en trygg plats att vända sig till, säger Lisa Tolf, projektkoordinator på Skate Nation.

Sedan starten 2016 har Skate Nation träffat över 1200 barn och unga bara i Stockholm. 2021 startade Skate Nation även upp i Göteborg och inför 2022 har projektet fått finansiering av Arvsfonden för att starta upp i Eslöv, Borlänge och Järva.

— I skateboardkulturen kan alla känna sig välkomna, det är en social aktivitet där man lär känna en massa människor i alla åldrar och åker tillsammans oavsett kön, religion eller etnicitet. Kom och bli en del av Skate Nation Eslöv!, säger Alexander Tenghamn, lokal projektledare i Eslöv.

Träffarna sker varannan söndag kl 15 i skateparken mellan Pärlgatan och Hasselgatan, med start 20/3. Det finns utrustning att låna, alla är välkomna. Följ vår instagram @eslovskatenation eller gå in på skatenation.se för mer information och aktuella träffar.

Om Skate Nation

Skate Nation grundades våren 2016 av Viktor Telegin och drivs idag av Fryshuset i samarbete med Chpo Brand med finansiering av Arvsfonden. Projektets syfte är att välkomna och integrera nyanlända med hjälp av skateboard. https://skatenation.se/