Jenny Berg Nilson, chef för Fryshuset i Malmö.

Fryshuset i Malmö är redo att starta ett nytt kapitel i Folkets park

Efter snart två år i rollen som chef på Fryshuset i Malmö står Jenny Berg Nilson nu redo att inviga de nya lokalerna i Folkets Park och starta ett nytt kapitel. Dörrarna öppnas därmed till en mötesplats som fokuserar på att vara och göra det som är bäst för Malmös unga.

Den 22 april har Fryshuset i Malmö inflyttningsfest i sina nya lokaler i Folkets Park. Lokaler som kommer göra plats för allt ifrån ungdomsdrivet café, scen och studio till dans, skate och basket.

På den nya mötesplatsen ska unga få ett positivt sammanhang där de känner sig trygga och sedda av vuxna i självstärkande aktiviteter. Unga från olika delar av Malmö ska känna att de kan mötas på en neutral plats där de får ett sammanhang och en berikande och rolig fritid.

"En attraktiv mötesplats för unga"
– Jag tror att det kommer att minska polariseringen. Folkets park är en neutral plats där unga redan tycker om att vara. Det gör att vi blir en attraktiv mötesplats för unga från alla delar av Malmö. Jag vill sudda bort känslan av vi och dom och att det istället blir vi tillsammans, säger Jenny Berg Nilsson, chef för Fryshuset Malmö.

Fryshuset satsar även på arbetsmarknadsåtgärder. Caféet som kommer att startas kommer att drivas helt av unga. Det kommer också finnas möjlighet för unga att ta sig an egna projekt som musikevenemang och liknande. Målet är att vara en plats där unga kan skapa det de själva vill.

"Det har varit en intensiv period"
Fryshuset i Malmö har under Jennys ledning gjort en utvecklingsresa. Det har bland annat gjorts en omorganisation för att i ännu högre grad kunna ha fokus på att vara och göra det som är bäst för Malmös unga. Fryshuset fokuserar idag mer på det främjande arbetet och riktar sig även till en yngre målgrupp. Fryshuset arbetar fortfarande med unga som av olika anledningar befinner sig i eller riskerar att hamna i utanförskap men Jenny menar att organisationen idag har en bättre balans i vart de ska rikta sin energi. Hon säger att det har varit en intensiv period, som även har inneburit en del tuffa beslut.

– Vi arbetar ofta med svåra och komplexa områden som ställer höga krav på ledare och medarbetare. Därför har jag jobbat mycket med att bygga en stark och stabil organisation som arbetet kan utgå från. Jag har ett fantastiskt kompetent team där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi sätter ungas behov främst och alla i teamet förstår vikten av att jobba tillsammans, säger Jenny.

"Vi är en del av lösningen"
Jenny Berg Nilson ser ljust på framtiden och målet är att Fryshuset i framtiden kommer finnas på fler platser.

– Fryshuset är en del av lösningen på de utmaningar vi har i vårt samhälle idag. Ju fler unga vi kan nå – desto bättre. Jag ser väldigt mycket fram emot att, tillsammans med mina medarbetare och unga här i Malmö, få fortsätta den resa vi har påbörjat!

Information om invigningen

Fredag 22 april kl. 15.00 öppnas dörrarna för bandklippning, tal och mingel. Antalet platser är begränsat så föranmälan krävs.
Anmälan kan göras via den här länken.

Efter själva invigningen fortsätter fredagskvällen och lördagen med aktiviteter för unga och familjer. Till dessa aktiviteter är alla välkomna och ingen föranmälan behövs.

Mer information om programmet kommer senare.