Pressinbjudan: Motorintresserad Ungdoms digitala konferens

Pressinbjudan: Motorintresserad Ungdoms digitala konferens

Motorintresserad Ungdoms konferens lockar ett rekordstort antal deltagare, närmare 200 deltagare från mer än 80 kommuner i Sverige. Konferensen, som är digital, livestreamas från Fryshuset i Stockholm den 28 september.

Fryshuset har nu drivit projektet Motorintresserad Ungdom i tre års tid, med stöd av Allmänna Arvsfonden. Konferensen har som syfte att dela de erfarenheter och lärdomar som projektgruppen har kommit fram till under resans gång, men också att se vilka vägar som finns framåt.

DAG & TID: 28 september, klockan 12.30-14.00.

HUR: Digitalt via Teams.

PRESSKONTAKT: Carin Balfe Arbman, tel 070-633 35 08, carin.balfe-arbman@fryshuset.se

PROGRAM

12.30 Hur det började – Historien bakom Motorintresseradungdom-projektet (MIU) och hur projektet startade.

12.45 Resultat & Effekt –Redovisning av projektets faktiska resultat och effekter efter lite mer än 3 års projekt.

12.55 Samhällsutmaning & Fryshusets förhållningssätt – Panelsamtal mellan Maja Heller, Michelle Axelsson,Camila Salazar Atias och Gustav Johansson för att lyfta motorburna ungas intresse i olika perspektiv både från kommunen, målgruppen och samhällsutmaning.

13.20 Paus

13.25 Uppstart och rekrytering –Kort intro kring Fryshusets kartläggning. Michelle Axelsson berättar om hur hon startade upp verksamheten i Avesta.

13.35 Nycklar & Nitar – Exempel på både saker som har gått över förväntan, och viktiga lärdomar.

13.40 Framtiden – Allmänna arvsfonden gjorde det möjligt att starta och driva projektet i tre år. Samtal om hur projektet kan fortsätta, utvecklas och leva vidare.

13.45 Frågestund –Deltagarnas frågor ifrån chatten

14.00 Avslut

MEDVERKANDE

Miriam Lundqvist – Chef kunskapsområde Ungdomskultur på Fryshuset

Maja Heller – Nationell projektledare Motorintresserad ungdom - en del av Fryshuset

Michelle Axelsson – Projektledare Motorintresserad ungdom Avesta - en del av Fryshuset

Gustav Johansson – från Motorintresserad ungdom Torsås

Camila SalazarAtías – Kriminolog och chef kunskapsområde Föredöme & framtidstro Fryshuset

ANMÄLAN

Deltagare: Anmäl dig här och få möteslänken i ett mail.

Press: maila till carin.balfe-arbman@fryshuset.se

OM MOTORINTRESSERAD UNGDOM

Motorintresserad ungdom är ett Allmänna arvsfondsprojekt som har funnits sedan 2019. Idag finns vi i Torsås, Östra Göinge och Avesta. Huvudfokus i vår verksamhet är att skapa trygga mötesplatser för unga som utgår från deras behov och visioner. Vi jobbar för att skapa delaktighet och inkludering i samhället för målgruppen samt för att utveckla den lokala orten. Vi ser ett tidigt motorintresse som en fördel på arbetsmarknaden och vill skapa en god motorkultur för unga som de kan ta med sig in i sina framtida karriärer.

Vår huvudsakliga målgrupp är unga mellan 13–25 år med intresse för A-traktorer, EPA-traktorer och bilar. Tillsammans med unga skapar vi mötesplatser för att anordna event och bygga/meka med fordon. Förutom att våra deltagare för hålla på med något de älskar så byggs även värdefull teknisk kompetens upp. På varje plats där projektet drivs utbildar vi unga team som själva får planera och arrangera aktiviteter och samtidigt utforma sin egna verksamhet. Vi vill ge unga en chans att genom sin passion själva utvecklas till ledare, på trygga mötesplatser med vuxna förebilder närvarande.

Då motorintresset ökar och går lägre ner i åldrarna finns det ett växande behov av fler mötesplatser där unga får möjlighet att utöva sin passion. Vi tror starkt att tillgång till en trygg mötesplats med utrymme att kunna utöva sitt intresse och passion ger unga en meningsfull fritid och en bättre fysisk och psykisk hälsa.

Läs mer om Allmänna arvsfonden här.

KONTAKT

Miriam Lundqvist, Kunskapsområdeschef Ungdomskultur på Fryshuset, Miriam.lundqvist@fryshuset.se, tel 0760010655

Se summering och inspelning från MIU:s förra konferens 21 maj 2021