Foto Motorintresserad ungdom – en del av Fryshuset

Vägen framåt – nu fortsätter arbetet med att skapa mötesplatser och sammanhang för motorintresserade unga

Efter tre framgångsrika år avslutas projektet Motorintresserad Ungdom med en digital konferens den 28 september från Fryshuset i Stockholm. Syftet med konferensen är att dela de erfarenheter och lärdomar som kommit fram under resans gång, men också att se vilka vägar som finns framåt att arbeta med motorintresserade unga.

Motorintresserad Ungdom är en verksamhet inom Fryshuset för unga som älskar bilar och motorer. På varje plats där projektet drivs utbildas unga team som själva får planera och arrangera aktiviteter, vilket ger unga chansen att själva utbildas till ledare under handledning av vuxna förebilder. Fokus i verksamheten är att erbjuda trygga mötesplatser där motorintresserade får möjlighet att utöva och utveckla både sin passion och sig själva.

– Vi är stolta över våra deltagare och deras utveckling. Den finaste effekten som vi ledare ser är att de unga under projektet gång har byggt upp en stark gemenskap och tillit i en trygg grupp, säger Michelle Axelsson, ledare för verksamheten i Avesta.

Tjejerna och killarna som deltagit i verksamheten är inne på samma spår: ”Det bästa med Motorintresserad Ungdom är gemenskapen och kreativiteten alla har”, säger en av deltagarna i rapporten.

– I vår slutrapport kan vi se märkbara effekter av projektet. Resultatet av vår enkätstudie visar tydligt att de unga i projektet både har ökat sina kunskaper kring fordon, och själva har utvecklats som ledare. Vi ser också en positiv förändring i hur de unga ser på sin fritid och framtid, vilket gör oss otroligt glada. Vi hoppas att insikterna ska leda till att kommuner runt om i landet ser potentialen och nyttan med att arbeta med den här målgruppen, säger Maja Heller, nationell projektledare för Motorintresserad Ungdom.

Under de tre år som projektet pågått har Motorintresserad Ungdom genomfört 450 träffar runt om i Sverige. Fast verksamhet har bedrivits i Torsås, Östra Göinge, Oskarshamn, Borlänge och Avesta. Projektet har genomförts med stöd från Allmänna arvsfonden.

Whitepaper

Whitepaper med policyrekommendationer från konferensen "Dags att gasa", maj 2021.

Kontakt

Miriam Lundqvist, chef kunskapsområde Ungdomskultur på Fryshuset, miriam.lundqvist@fryshuset.se, tel. 0760-01 06 55

Om Motorintresserad ungdom

Motorintresserad ungdom är ett Allmänna arvsfondsprojekt som startade 2019. Idag har vi mötesplatser i Torsås, Östra Göinge, Oskarshamn och Avesta. Huvudfokus i vår verksamhet är att skapa trygga mötesplatser för motorintresserade unga, som utgår från ungas behov och visioner. Vi jobbar för att skapa delaktighet och inkludering i samhället för målgruppen samt bygga förtroende i den lokala orten. Vi ser ett tidigt motorintresse som en fördel på arbetsmarknaden och vill skapa en god motorkultur för unga som de kan ta med sig in i sina framtida yrkeskarriärer.

Vår huvudsakliga målgrupp är unga mellan 13–25 är med intresse för A-traktorer, EPA-traktorer och bilar. Tillsammans med unga skapar vi mötesplatser för att anordna event och bygga/meka med fordon. Förutom att våra deltagare får syssla med något de älskar så byggs även värdefull teknisk kompetens upp. På varje plats där projektet drivs utbildar vi unga team som själva får planera och arrangera aktiviteter och samtidigt utforma sin egen verksamhet.

Vi vill ge unga en chans att genom sin passion själva utvecklas till ledare, på trygga mötesplatser med vuxna förebilder närvarande. Då motorintresset ökar och går lägre ner i åldrarna finns det ett växande behov av fler mötesplatser där unga får möjlighet att utöva sin passion. Vi tror starkt att tillgång till en trygg mötesplats med utrymme att kunna utöva sitt intresse och passion ger unga en meningsfull fritid och en bättre fysisk och psykisk hälsa.