Deltagare i Skate Nation

Skate nation släpper fotobok om skateboardkulturens integrerande kraft

I samband med den stora flyktingströmmen 2015 fick företagsledaren och skatearen Viktor Telégin en idé. Han hade själv erfarit hur viktig skateboardåkningen kan vara för en ung person och ville nu ge samma möjlighet till alla unga som kom till Sverige från Afghanistan och Syrien. Tillsammans med Fryshuset startade han projektet Skate Nation, och nu släpps fotoboken med samma namn.

Fotografen Dennis Olzon är en av Stockholms många skateboardåkare som har engagerat sig ideellt i Skate Nations verksamhet på olika sätt. Han har inte bara varit med och hjälpt till vid Skate Nations träffar med att lära ut skateboardåkning och svenska, han har även använt sin konstnärliga talang till att dokumentera verksamheten. Dennis engagemang i projektet har gett honom en unik känsla för de individer han porträtterar. Resultatet har blivit en fotobok med unika bilder på nyanlända barn och unga som finner ett sammanhang, en gemenskap och en kärlek för livet i skateboardåkningen och allt runt omkring.

Förutom Dennis fantastiska bilder skildrar boken också i text några av de livsöden som hittat till Skate Nation och funnit en väg in i det svenska samhället. Skate Nations unga ledare beskriver med egna ord sina fantastiska resor och hur de blev en del av nationen där alla är välkomna – Skate Nation.

Boken Skate Nation kan beställas via www.chpobrand.com eller köpas på butikerna Stuntwood och Brädkultur i Stockholm. Den har möjliggjorts med stöd från Allmänna Arvsfonden.

Mer om Skate Nation

Skate Nation arrangerar träffar för nyanlända där deltagarna lär sig åka skateboard och kommer i kontakt med skateboardkulturen. Det ger deltagarna en rolig fritidssysselsättning och en välbehövlig distraktion från en tuff situation. Det är också ett sätt att lära sig prata svenska, få nya vänner och att hitta en ny identitet som skateboardåkare i sitt nya land. Skate Nations verksamhet har växt från de regelbundna träffarna till att innehålla läger på loven, road trips till andra städer för att träffa skateboardåkare där, bokklubbar, läxläsning, arrangera loppisar, ledarutbildningar med mera. Tidigt engagerades deltagare i att själva hjälpa till som ledare. Skate Nation har nu med stöd från Allmänna Arvsfonden startat upp på fler platser i landet.

Skate Nation är ett samarbete mellan Fryshuset och CHPO, ett klock- och glasögonmärke grundat i Stockholm, inspirerat av skate, musik och konst. Designed in Sweden - Made for Everywhere. chpobrand.com / @chpobrand

För mer info om Skate Nation: www.skatenation.se