Anders Lago, Riksförbundet FUB:s nya ordförande

Anders Lago är Riksförbundet FUB:s nya ordförande

På Riksförbundet FUB:s extrastämma lördagen den 8 maj valdes Anders Lago till ny ordförande. Ekonomin för personer med intellektuell funktionsnedsättning är en av frågorna som Anders Lago vill få upp på dagordningen.

”Den ekonomiska situationen för personer med intellektuell funktionsnedsättning fortsätter att förvärras, utvecklingen för aktivitetsstöd och sjukbidrag ligger långt efter löneutvecklingen för alla andra. Jag vill inte tro att bristen på politiskt initiativ är lika med att våra förtroendevalda accepterar denna grupps fattigdom.” säger Riksförbundet FUB:s nya ordförande Anders Lago.

Anders Lago var tidigare 1:e vice ordförande i Riksförbundet FUB och är för närvarande även ordförande för HSB Riksförbund. Han har tidigare varit Kommunstyrelsens ordförande i Södertälje 1998-2011, ingått i styrelsen för Sveriges Kommuner och regioner, varit statlig utredare, och är ledamot i styrelserna för We effect och Stora Sköndal. Anders bor i Södertälje och har en 24-årig son med IF.

Info om Riksförbundet FUB:s hela nya förbundsstyrelse - Klicka här!

Kategorier

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är ungefär 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.

Anders Lago

Presskontakt Riksförbundet FUB:s ordförande 070-851 84 61