Julia Henriksson, FUB, och Torbjörn Odlöw, Göteborgs universitet

FUB presenterar ny rapport om god man och förvaltare

– Systemet med ställföreträdare är föråldrat och borde göras om helt. Det handlar om människosyn, säger Torbjörn Odlöw, jurist och forskare vid Göteborgs universitet.

Torbjörn Odlöw har på uppdrag av FUB skrivit rapporten ”Kunnig, engagerad och tillgänglig – om rollen som ställföreträdare för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning”, som kommer ges ut under mars 2021.

Innehållet i rapporten bygger bland annat på vad FUB:s medlemmar berättade på temakvällarna om god man under 2019.

På ett webbinarium imorgon 9 mars klockan 18:00-20:00 presenteras innehållet i rapporten av Torbjörn Odlöw. Förbundsjurist Julia Henriksson redogör för FUB:s ställningstaganden, vilka bland annat lämnats till utredningen "Ställföreträdarskap att lita på – en översyn av reglerna om gode män och förvaltare".

Ingen anmälan! Webbinariet är på Zoom, gå in på denna länk, gärna tio minuter innan mötet börjar.

Detta föreslår FUB:

• Samma stöd oavsett var man bor. En nationell myndighet får ansvaret.
  • Tydligare krav på ställföreträdare och överförmyndare.
  • Obligatorisk utbildning för alla ställföreträdare.
  • Höjd kompetens hos överförmyndare.
  • Samarbete med organisationer som FUB.

Läs också mer i FUB:s tidning Unik nummer 1, 2021, sidorna 26-31.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Vi är nästan 26 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.

Julia Henriksson

Presskontakt förbundsjurist 08-508 866 53