FUB uppmanar regeringen att agera: Nu måste ett LSS-lyft bli verklighet!

FUB uppmanar regeringen att agera: Nu måste ett LSS-lyft bli verklighet!

Riksförbundet FUB efterlyser kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de stora brister som finns i många LSS-bostäder.

Socialstyrelsens nya rapport ”Kompetens i LSS-boenden” (mars 2021), bekräftar att bristen på elementär kunskap hos personal som arbetar i LSS-bostäder för barn respektive vuxna är mycket stor. Mer än en tredjedel av LSS-verksamheterna i Socialstyrelsens enkät svarar exempelvis att ingen eller ungefär hälften av personalen har kunskap om regelverket, inklusive LSS.

– Det är helt orimligt att man får arbeta med att ge stöd och service enligt LSS, när man inte vet vad lagen innebär, säger FUB:s intressepolitiska samordnare Eva Borgström.

Eva Borgström, intressepolitisk samordnare Riksförbundet FUB

Kompetensen brister även när det gäller elementär kunskap om kommunikation och alternativa kommunikationssätt, innebörden av olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser samt bemötande. Brister i personalens kompetens är en vanlig orsak till att otillåtna tvångs- och begränsningsåtgärder används, visar en granskning av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Efter år av larmsignaler är det nu dags för krafttag för att barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning ska kunna garanteras trygghet och livskvalitet i sitt eget hem, säger FUB:s förbundssekreterare Christina Heilborn.

Christina Heilborn, FUB:s förbundssekreterare

Socialstyrelsen lämnar förslag på en rad åtgärder som på sikt kan leda till en kompetenshöjning.

FUB efterlyser en första brådskande åtgärd i regeringens höstbudget 2021: Avsätt medel för en kraftfull nationell satsning på kompetensutveckling inom LSS. Nu behövs ett LSS-lyft!

Det råder en tydlig samsyn när det gäller Socialstyrelsens rapport. SKR, Sveriges Kommuner och Regioner, och IVO, liksom intresseorganisationerna, anser att innehållet bekräftar den generella brist på kompetens som vi alla ser i LSS-bostäder.

"Det är hög tid för några rejäla satsningar på funktionshinderområdet", skriver Åsa Furén-Thulin, chef för socialtjänsten på SKR: Funktionshinderområdet behöver också ett kompetenslyft

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva som andra, med goda levnadsvillkor. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 170 lokalföreningar och länsförbund runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.