Elever och lärare på Högbergsskolan i Tierp

Nytt projekt! Kunskap ger färre oplanerade graviditeter för unga med IF

Forskning visar att risken för oplanerade graviditeter är flera gånger högre för tjejer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IF). Men erfarenheter från en pilotutbildning om föräldraskap på gymnasiesärskolan på Högbergsskolan i Tierp visar att oplanerade graviditeter minskar avsevärt om eleverna får tillgång till konkret och begriplig kunskap om vad det innebär att få barn.

I förra veckan kom det glada beskedet från Arvsfonden att Riksförbundet FUB har beviljats 9,2 miljoner kronor för det treåriga projektet "Mitt bästa jag". Projektet är extra spännande då målgruppen är gymnasiesärskoleelever och unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning.

”Mitt bästa jag” ska utveckla en kurs för gymnasiesärskolan om föräldraskap ur olika perspektiv. Högbergsskolan och andra gymnasiesärskolor medverkar i projektet.

Projektet ska också ta fram ett interaktivt och webbaserat utbildningsmaterial på samma tema. Allt pedagogiskt material som tas fram kan användas både i skolan och på fritiden av unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning som är intresserade av få veta mer om hur livet påverkas på alla möjliga sätt för den som blir förälder. Genom att ta del av materialet ska projektets målgrupp få stöd att resonera kring föräldraskap utifrån kunskap och fakta – d.v.s. hur man kan fatta ett informerat beslut.

Vissa delar av ”Mitt bästa jag” vänder sig specifikt till skolpersonal och andra som arbetar på olika sätt med killar och tjejer med IF i gymnasieåldern samt unga vuxna med IF. Projektets samverkansparter (förutom FUB bland annat SUF Kunskapscentrum i Uppsala och föreningen Begripsam) kommer att stå för förvaltning och fortsatt spridning av kursen och materialet efter projektet har avslutats.

Frågor?

Agnetha Hammerin, SUF Kunskapscentrum
agnetha.hammerin@regionuppsala.se

Gunilla Olsson, bitr. rektor Högbergsskolan, Tierp
Gunilla.Olsson@tierp.se

Robert Öberg, projektsamordnare Riksförbundet FUB
robert.oberg@fub.se

Louise Tengstrand, Begripsam AB
louise.tengstrand@begripsam.com

FUB är en intresseorganisation som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Vi är nästan 26 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.

Robert Öberg

Presskontakt ombudsman och projektsamordnare skola och utbildning, Arvsfondsprojekt 08-508 866 60