Christina Heilborn, Riksförbundet FUB:s förbundssekreterare

Positivt besked om vaccin till personer inom LSS

Igår kom besked från Folkhälsomyndigheten om vaccination mot covid-19: Vuxna personer med LSS-insatser eller assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken enligt ska få vaccin i fas 2, som beräknas bli i februari. Även personal inom LSS och assistans ingår i fas 2.

– Vi är glada för detta resultat av vårt arbete tillsammans med Svenska Downföreningen och andra, säger Christina Heilborn, FUB:s förbundssekreterare.

I fas 1 ingår de som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst. I fas 3 kommer övriga riskgrupper, men det är inte klart vilka dessa blir. Det finns vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning som inte har LSS. En del bor hemma hos sina föräldrar.

– Det är därför viktigt att de personerna kommer med senast i fas 3, kommenterar Christina Heilborn. Även anhöriga kan behöva prioriteras.

FUB tycker att det är positivt att alla som har LSS-insatser får vaccin tidigt. Även om de själva inte tillhör en riskgrupp så bor de ofta nära eller har daglig verksamhet tillsammans med andra som är i en riskgrupp, exempelvis har Downs syndrom.

FUB arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv. Vi är cirka 25 000 medlemmar i cirka 150 lokalföreningar runt om i landet. Personer med utvecklingsstörning och deras anhöriga är medlemmar i FUB liksom många andra som delar vår grundsyn.