Intervju med Microsoft - Gemensam plattform möjliggör datadrivna beslut

Intervju med Microsoft - Gemensam plattform möjliggör datadrivna beslut

Gemensam plattform ger nya möjligheter att applicera AI och ta datadrivna beslut
Vi pratade Dynamics 365 med Peter Rhodin, Partner Technology Strategist på Microsoft. Han ser en tydlig trend hos deras kunder när det gäller affärssystem.
– De senaste åren har kunderna transformerat sina verksamheter genom att använda data på nya sätt. Många kunder hade tidigare flera olika system för respektive område, exempelvis redovisning, HR, försäljning och så vidare. Det är ett tydligt skifte att man nu samlar alla dessa under en gemensam plattform, säger Peter Rhodin.

”Hela företagets behov i en och samma plattform”

Vilka är fördelarna med Microsofts affärssystem?
– Genom Microsofts lösningar för affärssystem kan företagen dra nytta av hela molnplattformen. Där ingår allt från produktivitetslösningar i Microsoft 365 till att du som slutanvändare kan skapa nya affärsprocesser och automationer utan att du behöver kunna programmera, säger Peter.

– Ambitionen med våra affärslösningar är att adressera hela företagets behov av affärsprocesser i en och samma plattform. Vi har under många år gått mot en modell där man väljer en specifik Dynamics 365-app för just det behov man har. Detta ger en flexibel modell för våra kunder att växa i plattformen vartefter behoven förändras.

”Affärssystem en del av vårt ekosystem"

Kan du berätta om Microsofts framtidsplaner när det gäller affärssystem?
– Det som historiskt sett varit ett relativt isolerat affärssystem har numera växt till att bli en del av hela vårt ekosystem – och den resan kommer att fortsätta. Detta öppnar i förlängningen upp att använda den enhet eller det gränssnitt som passar bäst, exempelvis att använda Mixed Reality eller att enbart jobba med Microsoft Teams för att nå hela Microsofts plattform.

"Viktigt att man väljer konsulter med rätt kompetens"

Vad ska man tänka på när man väljer konsulter för Microsoft Dynamics?
– Eftersom vår innovationstakt ständigt ökar så är det ibland en utmaning för konsulter att hänga med i allt nytt som introduceras. Det är då viktigt att man väljer konsulter som har rätt kompetens och således förstår vilka olika möjligheter som finns tillgängliga för att lösa kundens behov. Microsoft jobbar tillsammans med våra partners för att se till att de håller sig á jour och förstår vart vi är på väg med våra affärslösningar.
– Våra certifieringar fungerar som ett kvitto på att man har rätt kompetens. Det är något som vi driver brett på Microsoft Sverige i initiativet #SkillUpSweden, som handlar om att individer behöver vidareutbilda sig eller till och med omskola sig för att behålla sin konkurrenskraft.

Vill du veta mer om hur Fujitsu kan hjälpa dig med Microsoft Dynamics 365? Kontakta Peter Kihlgren eller Olof Grönroos.