Alliansens valmanifest missar utanförskapet

Trots retoriken i Alliansens valmanifest om att få fler i jobb, saknas skarpa förslag för att fler människor med funktionsnedsättning ska ges möjlighet att arbeta. Var tionde svensk i arbetsför ålder har en nedsatt arbetsförmåga på grund av sin funktionsnedsättning. Ända sedan 1998 har sysselsättningsgraden för dessa stadigt sjunkit, oavsett konjunkturläge.

Kristdemokraternas utlovade 10 000 nya jobb för människor med funktionsnedsättning i den offentliga sektorn, har uppenbarligen inte fått gehör hos de andra partierna i Alliansen. 10 000 nya jobb täcker inte hela behovet, då de som står utanför arbetsmarknaden är betydligt fler. Men det skulle sätta igång processer för att hitta nya vägar och undanröja de hinder som finns i arbetslivet som utestänger många.

– Nu behövs en tydlig politisk vilja, menar Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden. För en långsiktigt hållbar utveckling och en fortsatt tillväxt, har Sverige inte råd att avstå från så stora delar av arbetskraften som vi gör idag. Men då måste vi hitta nya vägar för att inkludera fler personer med funktionsnedsättning i arbetslivet. Detta kräver en djupare kunskap om vilka som befinner sig i utanförskap och en tydligt uttalad politisk viljeinriktning.

– Det är en stor besvikelse att partierna skjuter så grovt bredvid mål, avslutar Ingrid Burman.

Kontakt:
Ingrid Burman, ordförande

Mikael Klein, politisk sekreterare

Handikappförbunden är en samlande aktör som på bred bas representerar människor med funktionsnedsättning. Vi består av rikstäckande handikapporganisationer med sammanlagt en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så det blir tillgängligt för alla.