Tystnaden total

Den 1 augusti träder en ny Radio- och TV-lag i kraft i Sverige. Då blir det möjligt för regeringen att öka delaktigheten för personer med funktionsnedsättning genom att ställa krav på tillgänglighet. Men från regeringen och Myndigheten för Radio och TV är tystnaden total om hur de nya förutsättningarna för ökad tillgänglighet i lagen ska förverkligas.

Den nya lagen är en anpassning till EU-direktivet för Audiovisuella medietjänster. Storbritannien har sedan 2003 haft en lag om textning, teckentolkning och syntolkning. I det svenska arbetet inför den nya lagen har därför brittiska regler varit en förebild för hur Sverige ska kunna öka tillgängligheten i både kommersiella och Public Service kanaler.

- Vi som är hörselskadade får bara tillgång till en bråkdel av den politiska debatten. Det är ytterst lite som teckentolkas och textas. Nu när det är valår får vi lita på tidningars och nätmediers återrapportering av vad de olika politiska företrädarna säger. Det är synnerligen begränsande. Man behöver ha tillgång till hela debatten för att själv kunna ta ställning i frågor som är viktiga, och välja vem man tycker bäst företräder de egna åsikterna, säger Gudrun Skaven Petterson, ordförande för Unga hörselskadade.

Handikappförbundens ordförande Ingrid Burman säger att hon förväntar sig att regeringen tar möjligheterna i lagen på allvar:

- Vi vill snabbt se en struktur för ökade tillgänglighetskrav på programföretagen. Regering och riksdag kan också bli goda förebilder genom att själva sända tillgängligt. Men även andra organisationer kan besluta sig för att sända tillgängligare webb-tv.

Den nya lagen omfattar också distribution via webben. Under politikerveckan i Almedalen var Handikappförbunden ensamma om att sända webb-tv med direkttextning och teckentolkning.

Richard Gatarski, grundare av Westreamu AB, är förvånad över hur lite etablerade aktörer gjort inom området webb-tv för att öka tillgängligheten för hörselskadade.

- Tillsammans med Handikappförbunden har vi relativt enkelt både utnyttjat existerande lösningar och utvecklat ny teknik för teckentolkning, säger Richard Gatarski.

Enligt Ingrid Burman handlar det mer om vilja, mindre om ekonomi.
- Vi har visat att alla organisationer i samhället kan bidra till ökad delaktighet. Tillgänglighet är en motor för kreativitet och utveckling som gynnar alla, inte en kostsam särlösning. Det berättar också att man följer FN-konventionen om rättigheter för människor med funktionsnedsättning.

Kontakt:
Gudrun Skaven Petterson, ordförande i Unga hörselskadade
E-post: gudrun.skaven.petterson@uh.se
Hemsida: www.uh.se

Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden
E-post: ingrid.burman@hso.se
Hemsida: www.handikappforbunden.se

Richard Gatarski, grundare av Westreamu AB
E-post: richard.gatarski@westreamu.se
Mobil: 070-8802627

Se även:
Mer om tillgänglig webb-tv
www.hso.se/webbtv

Beslut om ny radio. och tv-lag
www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3120&doktyp=betankande&bet=2009/10:KU25

Förarbeten till Radio- och TV-lagen:

• Mänskliga rättigheter

Handikappförbunden är en samlande aktör som på bred bas representerar människor med funktionsnedsättning. Vi består av rikstäckande handikapporganisationer med sammanlagt en halv miljon medlemmar. Våra medlemsförbund är bärare av den mest angelägna kunskapen – den egna erfarenheten. Vår uppgift är att politiskt påverka samhället så det blir tillgängligt för alla.